Alla har hört att ett första intryck är avgörande och varar hela livet, och faktum är att i dagens moderna samhälle är varumärkesprofilering ett sätt att göra ett bra första intryck i den digitala sfären och kan vara avgörande.
Detta beror på att svenskarna spenderar ungefär 9 timmar varje dag med medieenheter, inklusive tv, radio, internet, datorer, bärbara datorer och anslutna enheter. Med andra ord, människor spenderar idag mer än hälften av sina vakna liv på digitala kanaler och nedsänkta i teknik.
Som ett resultat kan ett varumärke som inte har en digital närvaro ha noll chans att lokalisera nya potentiella kunder och engagera publiken eftersom de inte letar på rätt plats.
Tänk dig att du till exempel ringde en vän och lämnade ett röstmeddelande utan att inse att du hade ringt fel nummer. Din vän skulle aldrig få meddelandet eftersom det inte är hans eller hennes röstbrevlåda. Att försöka ansluta till moderna konsumenter utan att ha en digital närvaro och starkt digitalt varumärke är liknande för att du inte syns där dina potentiella kunder finns.
Och de vill ansluta till varumärken i den miljön
Utöver det faktum att konsumenterna spenderar extra tid med digitala enheter, använder de dem också i en oöverträffad takt för att engagera sig med varumärken som de stöder. Före digitaliseringens tid skulle ett varumärke som ville ansluta sig till sina potentiella kunder lägga in en annons i tidningen eller investera i en skyltannons. Men idag använder kunderna digitala media för att aktivt söka varumärken, och detta har förskjutit kontrollen från varumärket till konsumenten.
Detta är en av de stora förändringarna som har ägt rum i en värld av konsumentbeteende sedan internets tillkomst och explosionen av digital teknik. Tack vare webbplatser, bloggar, recensioner, testimonials och andra former av onlineinnehåll har konsumenterna nu befogenhet att undersöka allt de vill veta om en produkt, tjänst eller varumärke – tillräckligt även för att göra ett inköpsbeslut – långt innan ett varumärke ens är medvetet om att kundpotential finns.
Dagens konsumenter förväntar sig att varumärkena har en digital närvaro, och nästan 30% föredrar att kommunicera med märken via digitala kanaler. Därför, genom att odla ett digitalt varumärke genom ett digitalt första tillvägagångssätt, ser du till att ditt varumärke blir synligt när utsikterna ser ut och garanterar att du inte saknar möjligheter att engagera och glädja publiken.
Varumärkesprofilering förbättrar kundens upplevelse
En annan anledning är att det är viktigt att ha ett digitalt första intryck för ditt varumärke. Konsumenterna förväntar sig att varumärken kommer att reagera på digitala plattformar. Faktum är att 60% anser att det är en dålig kundupplevelse om de inte får ett svar efter att ha nått ett varumärke på ett socialt nätverk och en absolut majoritet förväntar sig ett svar inom 24 timmar. Dessutom, om kunder använder sociala plattformar som Facebook för att nå ut till dig för tillfredsställelse eller lösning på ett problem och du inte svarar snabbt, kommer hälften aldrig att göra affärer med dig igen.

Men sociala medier och andra digitala kanaler erbjuder mer än en möjlighet att utföra nödvändiga kundservicefunktioner och en chans att kommunicera med din publik på en mer mänsklig och dynamisk nivå.
Varumärkesprofilering traditionellt var statiska och envägs: en potentiell kund kunde se din annons i en tidning, men skulle inte kunna interagera med dig via den kanalen. Idag sker dock varumärkesinteraktioner i realtid, vilket ger varumärken och deras publik möjligheter till tvåvägsdialoger och meningsfulla utbyten.
För att kunna presentera en konsekvent bild som stämmer överens med dina mål är det viktigt att ha ett digitalt första tillvägagångssätt som fokuserar på att kristallisera ditt varumärke och utnyttja digitala öppningar för att förbättra kundupplevelsen.
Vad innebär det att bygga en digital identitet?
Att ha ett digitalt varumärke innebär att man odlar en flerkanalig närvaro på hela din publiks föredragna plattformar, som kan innefatta:
- E-post
- Social Media
- Webbplats
- Blogg
- Mobila appar
- Chattar
- TV
Om din publik spenderar tid i något av dessa digitala utrymmen är det avgörande att ha en närvaro där. Annars bjuder du bara in dina konkurrenter.
Ett av de viktigaste verktygen för att bygga ett digitalt varumärke är innehåll, som innehåller saker som webbsidor, bloggar, e-postmeddelanden, sociala inlägg, videoklipp och mer. Det är inte möjligt att få en digital närvaro utan innehåll och den typ av innehåll som du skapar kommer att berätta för publiken allt de behöver veta om ditt varumärke, inklusive vem du är, vad du står för och hur du kan lösa kundernas problem.
Digitalisering tillåter riktade kampanjer
Förutom att vara närvarande där dina potentiella kunder finns är en annan anledning att det är viktigt att fokusera på “digital-first” eftersom digitalisering prioriterar målinriktad marknadsföring på ett sätt som traditionell marknadsföring inte gör.
Till exempel, innan digitaliseringen var den primära kanalen för kommunikation mellan varumärken och deras publik, brukade vissa företag skicka ut fysiska nyhetsbrev till sina kunder och potentiella kunder. Ett problem var emellertid att alla nyhetsbrev var desamma, oavsett om de skickades till en 90-årig mormor eller en 19-årig högskolestudent.
Däremot kan ett företag idag segmentera sin e-postlista och skapa 100 olika versioner av samma nyhetsbrev för att personifiera innehåll, erbjudanden, formuleringar, bilder och mer baserat på faktorer som demografi, köparens färdstadium, inköpshistoria och så vidare.
Segmenterade e-postmeddelanden är mycket effektivare eftersom dagens konsumenter förväntar sig att varumärkena anpassar sina marknadsföringsmeddelanden. När du närmar dig din marknadsföring och varumärke ur ett digitalt perspektiv, lägg fokus på riktade meddelanden.
Digitalt betyder flexibelt

En annan fördel med att anta ett “digital-first” tillvägagångssätt för varumärkesprofilering är att det gör dig mer flexibel, vilket är integrerat i en värld där teknik och konsumentbeteende förändras i en svindlande takt.
Ta till exempel en titt på hur mobil sökning påverkar digital marknadsföring. Det var inte länge sen digitala marknadsförare inte behövde oroa sig för hur webbplatser fungerade på mobila enheter, eftersom folk helt enkelt inte använde dessa enheter för sökning.
Idag görs dock ungefär 60% av webbsökningar från smartphones och surfplattor, och varumärkena måste förändra hur de utformar och utvecklar sina online-fastigheter som ett resultat. Om du inte har en webbplats som är mottaglig kommer dina kunder att studsa så snart de landar där från en mobilenhet, och din webbplats spelar en stor roll i din varumärkesidentitet. När du närmar dig ditt varumärkes närvaro från en “digital-first”- strategi, vänjer du dig vid förändringar, och det gör dig mer anpassningsbar, flexibel och kan förändras när nya teknologier och mönster dyker upp.
Följ trenderna – anpassa innehållet
Varumärkesprofilering har varit en viktig del av marknadsföringen sedan åtminstone 1950-talet, men konsten har förändrats mycket sedan de tidiga Mad Men-dagarna. Dagens konsumenter spenderar sin tid med olika media och på olika kanaler än tidigare, och företagen måste svara genom att följa sin publik på dessa nya plattformar. För att vara synlig och relevant i en uppkopplad värld där människor spenderar mer än hälften av sin dag i interaktion med digitala enheter, måste varumärkena anta ett “digital-first” tillvägagångssätt för att bygga och hantera sina moderna identiteter.
Förutom att de hjälper dig att ansluta till kunder på deras nivå, kommer varumärkesprofilering också att hjälpa dig att ge en bättre kundupplevelse, underlätta meningsfulla interaktioner, se till att dina marknadsföringsmeddelanden är mycket riktade och hjälpa dig att hålla dig flexibel i en ständigt föränderlig digital värld.
Om du vill veta mer om hur du kan få hjälp med din varumärkesprofilering, använd formuläret på denna sida och hör av dig. Vi kan hjälpa dig att synas.