fbpx
FLEXRA logo horizontal white
3d bild konverteringsgrad tratt

Konvertering – 8 steg för att optimera din e-handel

1. Visa kunden vägen

Köpare på nätet är inte speciellt tålmodiga. Hittar inte kunden snabbt vad den söker är risken stor att den försvinner från din webbutik tillbaka till Google och vidare till en annan webbutik.

Det är därför mycket viktigt att du har en genomtänkt och väl fungerande struktur och ett bra sökverktyg så att kunderna enkelt hittar det de är ute efter. Det gäller såväl menyer som struktur på produktkategorier. Här är det bra att titta på andra webbutiker i branschen. Finns det en viss struktur som är inarbetad hos många andra kan det vara bra om du följer samma mönster för att anpassa dig efter målgruppens vanor.

I varje del av beställningen är det också viktigt att du tydligt leder kunden till nästa steg, från produktsidan och vidare genom beställ- och betalflödet.

2. Gör kunden trygg

Om du inte redan har en etablerad webbutik som “alla” känner till är det viktigt att få kunden att känna sig trygg med att beställa av dig. Här är några saker du kan göra för att öka förtroendet hos dina besökare:

  • Var tydlig med hur kunden kan kontakta dig. Minimum är en e-postadress, men har du möjlighet att lägga ut telefonnummer och kanske erbjuda chatt är det ännu bättre (det finns gott om gratis och billiga chattlösningar som du kan lägga in i din webbutik). Att visa fullständigt företagsnamn och postadress är också positivt.
  • Snygg design och välskrivna texter. Om din webbutik ser proffsig ut och texterna är välskrivna utan stavfel ger du ett seriöst intryck.
  • Detaljerad information, bra bilder och filmer. Eftersom besökaren inte kan titta, känna eller ta på produkten är det viktigt att du beskriver dem detaljerat. Flera och stora bilder per produkt gärna i kombination med filmklipp eller länkar till eventuella instruktionsböcker ger kunden en bättre känsla för vad den beställer.
  • Välkända betalsätt. Störst trygghet får kunden om det finns möjlighet att betala mot faktura efter leverans. Utöver faktura är kortbetalning och direktbetalning via bank de populäraste betalsätten i Sverige.
  • Låt kunden lämna omdömen om dig om dina produkter. Att besökarna kan se vad andra kunder tycker om dig och dina produkter ökar förtroendet. Ta inte bort saklig kritik, utan besvara den istället.
  • Över xxxxx nöjda kunder. När du blivit lite mer etablerad kan du ge besökaren trygghet med begrepp som “Sveriges största xxxxx-butik på nätet”, “Över xxxxx nöjda kunder” eller “Xxx beställningar om dagen av nöjda kunder”.

3. Ge argument för att köpa direkt

Genom att ge besökaren argument att köpa direkt minskar du risken att de surfar iväg någon annanstans – och kanske lägger pengarna på annat.

Tidsbegränsade erbjudanden

Ta fram tidsbegränsade erbjudanden som till exempel  “Just nu 15 % rabatt”. Har du varor i lager som du vill bli av med så kan du slå två flugor i en smäll och använda det för att öka försäljningen på andra varor: “Just nu får du en XXX på köpet”.

På väg att bli utsålt

Har du produkter som du bara har ett fåtal av? Var tydlig med det.

Direkt uppmaning

Var inte rädd för att uppmana kunden till omedelbart köp både på beställ-knappar och i övrig text. Prova att använda begrepp som “Beställ nu” eller “Köp direkt” istället för “Beställ” eller “Köp”.

4. Skapa merförsäljning

Ett bra sätt att öka försäljningen i din webbutik är att erbjuda kunden att komplettera sin beställning med fler produkter:

  • Visa upp produkter som passar bra ihop med den produkten kunden tittar på eller har lagt i kundvagnen.
  • Ge mängdrabatt: “Beställ 5 st så får du XX kr rabatt”.
  • Tipsa om produkter som är populära bland andra kunder.
  • Bjud på frakten om kunden handlar för minst XXX kronor.
  • Skänk bort eller rabattera produkter som du vill bli av med från lagret om kunden handlar för minst XXX kronor.

Du kan också försöka locka kunden att återkomma genom att efter beställningen erbjuda rabatt eller fri frakt på nästa köp. “Få XX procent rabatt på nästa köp om du beställer inom 30 dagar”.

Sälj mot tidigare kunder

När du har haft din webbutik ett tag så har du byggt upp ett register med kunder och vad de har beställt tidigare. Genom ett enkelt nyhetsbrevssystem kan du skicka nyhetsbrev eller erbjudanden för att sälja till dessa kunder igen.

5. Är du unik? Var tydlig med hur

Var tydlig med varför kunden ska välja dig framför konkurrenterna och förmedla detta på startsidan i webbutiken och i annonser. Lyft fram dina USP:ar (Uniqe selling points)

  • Är du billigast?
  • Har du bredast sortiment?
  • Har du djupast sortiment?
  • Är dina produkter eller ditt sortiment unikt?
  • Har du bäst kundtjänst?
  • Är du störst i branchen eller inom ett visst produktområde?
  • Har du bäst leveranstid?
  • Har du flest nöjda kunder?

Det här sättet att tänka kan också ge dig ledtrådar om vad du behöver göra för att förbättra webbutiken. Om du tycker det är svårt att hitta en USP kanske du behöver fundera på förbättringsmöjligheter eller en ny nisch där ingen konkurrent placerat sig ännu. Se möjligheterna!

6. Mät och optimera - samla data (CRO)

När du jobbar med försäljning på nätet ska du aldrig lita på magkänsla eller på andras undersökningar eller åsikter. Gör istället A/B-tester, mät, analysera och gör nya tester för att se vad som fungerar bäst på din sajt och hos din målgrupp. Under ett A/B-test visas din sida, eller vissa element på sidan, på ett visst sätt för vissa besökare och på ett annat för andra. Samtidigt mäts vilket alternativ som konverterar bäst. Här är några exempel på vad du kan A/B-testa:

  • Ändra text i knapparna. Fungerar “Köp nu”, “Beställ” eller “Kom igång” bäst?
  • Ändra utseende på knapparna (färg, form etc)
  • Jämför olika rubriker och produktbeskrivningar
  • Jämför olika produktpriser eller kampanjerbjudanden
  • Olika bilder eller olika storlekar på bilder
  • Placering av olika segment på sidan
  • Design på sajten
  • Högre priser och fri frakt, eller lägre priser och högre fraktkostnad

När du har en vinnande variant behåller du den, och fortsätter med nästa test.

Några saker att tänka på när du genomför A/B-tester:

  • Testa en sak i taget.
  • Kör testet tillräckligt länge för att få in tillräckligt med data. Ju mer trafik, desto snabbare kan du få in ett statistiskt säkerställt underlag. Testverktygen hjälper dig ofta att avgöra när du kan lita på underlaget.

Det finns gott om verktyg som hjälper dig att genomföra A/B-tester. Använder du Google Analytics för att få statistik på din sida kan du även använda Google Optimize som i sin kostnadsfria version gott och väl räcker för att komma långt med ditt A/B-testande.

7. Öka hastigheten

Hur snabbt din sajt laddar påverkar försäljningen mycket. Du kan därför vinna mycket på att optimera din webbutik för att få ner laddningstiden:

  • 40 procent av besökarna överger din hemsida om den tar mer än 3 sekunder att ladda*
  • 1 extra sekunds fördröjning kan orsaka 7 procents förlorad konverteringsgrad*
  • 46 procent av besökarna återkommer inte till en långsam sajt*

Det första du bör göra är att testa laddningstiden på din hemsida. Det finns många verktyg för detta, t ex Google Page Speed som gör mätningar både för mobil och dator samt ger dig tips på vad du kan göra för att förbättra hastigheten.

Några generella tips för snabbare hemsida:

  • Optimera bilder. Komprimera bilder och minska storleken på dem så de inte är större än nödvändigt.
  • Undvik onödiga tillägg. Använder du t ex WordPress bör du undvika tillägg som inte är absolut nödvändiga. Kontrollera även om det finns andra varianter av de tillägg du använder som är bättre optimerade.
  • Använd cache. Genom att aktivera cache i ditt publiceringssystem kan laddningstiderna minska avsevärt.
  • Byt till VPS (Virtual Private Server). Har du en välbesökt sida eller extrema besökstoppar under t ex kampanjer/högtider, och idag ligger på ett webbhotellskonto (det vill säga din webbutik ligger tillsammans med andra kunder på samma server)? Då kan du vinna mycket på att byta till en egen server (VPS). På så sätt får du den prestanda din webbutik behöver, och du påverkas inte av andra kunders besöktoppar eller felaktiga programmeringskod.

8. Exit intent

Exit intent innebär att webbläsaren känner av när en anonym besökare är på väg att lämna din sida. Vid det tillfället visas en popup eller panel upp i besökarens browser, där kunden kan uppmanas att ange e-post/telefonnummer alternativt andra sätt att locka besökaren att stanna på sidan. Det ger en ökad konverteringsgrad bara genom att uppmana besökaren att signa upp på ditt nyhetsbrev, men det ger också möjlighet att få ännu fler leads genom att antingen erbjuda en rabatt eller tävling. Ett extra plus i kanten är att besökaren förhoppningsvis också väljer att stanna på sidan. Vi rekommenderar att din exit intent innehåller en eller flera av dessa:

  • Produktrekommendationer – baseras på vilka sidor och produkter din besökare tittat på, vilka varor som lagts i varukorgen och eventuella tidigare köp. Läs mer här.
  • Tidigare besökta produkter – lista med produkter som besökaren tittat på under besöket.
  • Rabatt eller erbjudande
  • Relevanta länkar till blogg eller inspirationssidor
Jag vill veta mer