fbpx
FLEXRA logo horizontal white
Digitala marknadsföringstjänster grupp runt en laptop

8 Digitala Marknadsföringstrender 2023

Den digitala marknaden förändras för alltid när fler människor befinner sig på internet och efterfrågan på teknik ökar. Som konsumenter förväntar vi oss mycket av företag som finns online och användarupplevelsen spelar en stor roll i om vi väljer att köpa en tjänst eller produkt eller inte.

Med 1,5 miljarder användare av sociala medier över hela världen är det en marknad som måste utnyttjas av företag online eller de som ännu inte har flyttat till en digital plattform.

Vilka betydande digitala marknadsföringstrender kommer sannolikt att inträffa under 2023? Den här guiden kommer att titta på digitala marknadsföringstrender som sannolikt kommer att dyka upp under 2023 och hur de kan påverka dina marknadsföringsinsatser. En karriärväg för digital marknadsföring blir mer populär, vilket leder till mer konkurrens och ljusare sinnen som ständigt förändrar landskapet, så att anpassa sig till en föränderlig marknad är avgörande.

Fördelarna med digital marknadsföring för ditt företag

Vilka är fördelarna med digital marknadsföring när det kommer till ditt företag? Här är några som du kan använda i din digitala marknadsföring när du utvecklar ditt företag. Oavsett om det är en nystart eller om du har varit etablerad ett tag, är allt relevant.

Riktar sig till rätt målgrupp

Digital marknadsföring hjälper till att nå rätt målgrupp genom datainsamling och en medvetenhet om vad som fungerar för din marknad. Många marknadsföringskampanjer förlitar sig på kunskap om din målgrupp och vad de kräver för att engagera dig i ditt företag.

Digital marknadsföring erbjuder många möjligheter när det gäller att samla in data och använda samma data för att förbättra framgångsfrekvensen för dina marknadsföringsinsatser.

Optimerar konverteringsfrekvenser och förbättrar dem

Alla företag optimerar inte sina omvandlingsfrekvenser så bra som möjligt. Endast cirka 22 % av företagen är nöjda med sin omvandlingsfrekvens. Det betyder att mer ansträngningar måste göras för att omvandla potentiella leads till kunder.

Med hjälp av digital marknadsföring kan en potentiell marknad av kunder engageras och förhoppningsvis övertygas om att konvertera.

Ökar kundlojaliteten

I denna moderna affärstid är det mer fokus på att behålla kunder längre än att bara få en enda transaktion och gå vidare till nästa person.

Kundlojalitet är ett viktigt sätt att vinna förtroende och engagemang för ditt varumärke och din verksamhet. Digital marknadsföring kan hålla ditt varumärke i allmänhetens ögon och förhoppningsvis uppmuntra kunderna att återvända upprepade gånger.

Få bättre trovärdighet

Som företag, för att individer ska kunna engagera sig och köpa från ditt varumärke, måste de se ett positivt rykte och ett antal kunder som kan validera ditt företags tillförlitlighet. Denna typ av marknadsföring kan hjälpa till med bättre trovärdighet och mer förtroende inom ditt varumärke.

8 stora digitala marknadsföringstrender du måste hålla koll på 2023

Vilka digitala marknadsföringstrender bör du hålla utkik efter under 2023? Om ditt marknadsföringsteam kämpar för inspiration eller din nuvarande strategi har stagnerat, här är några nya trender som kommer att förändra dina framtida marknadsföringsinsatser.

1. Samla in nollpartsdata genom metoder som formulärbyggnad.

Big data har blivit betydligt viktigare för företag än någonsin tidigare. Hur vi samlar in data har dock behövt ändras på grund av integritetslagar som finns över hela världen.

När det kommer till digital marknadsföring kommer en het trend under 2023 sannolikt att innebära att företag är mer proaktiva när det gäller att samla information genom olika metoder. Till exempel kan formulärbyggande hjälpa dig att ta reda på information från dina kunder som kan påverka din nästa produktlansering eller tjänst.

Du kan klicka här för att lära dig mer om formulärbyggnad och de fördelar det kan ha när du samlar in data för ditt företag. Med formulär kan de vara kortfattade för att hålla användarna engagerade och få en bättre framgångsfrekvens när det gäller att samla in denna data.

2. E-postmarknadsföring för produktlanseringar och småföretag blir mer inflytelserik.

E-postmarknadsföring är överlägset en av de bästa marknadsföringsmetoderna som används för närvarande. Med 89 % av marknadsförare som använder e-postmarknadsföring främst för att generera potentiella kunder, är det en trend som kommer att fortsätta blomstra in i 2023. Nästan alla har ett e-postkonto, vilket gör det lättillgängligt för varumärken och företag att få kontakt med sina kunder.

När det gäller produktlanseringar är det fördelaktigt att använda e-postprenumerantlistor för att nå befintliga kunder och de som kanske har registrerat sig men inte köpt något ännu. E-postmeddelanden om produktlanseringar för småföretag kan hjälpa till att avsevärt öka vinstmarginalerna du gör som företag under vad som ofta är en kritisk tid för ett nytt företag.

3. Mer kreativitet kommer genom marknadsföringsappar som SurveyMonkey.

Det finns många applikationer och verktyg där ute som kan hjälpa till med kreativiteten när det kommer till marknadsföring. Kreativitet är det som utan tvekan kommer att bli allt vanligare när vi går in i 2023. Med så mycket konkurrens och innehåll att konkurrera med måste varje marknadsföringsdel du lägger ut som företag ha störst chans att bli uppmärksammad och engagerad.

SurveyMonkey är ett utmärkt exempel på att använda kreativitet genom e-postmarknadsföring. Det finns också gott om alternativ till SurveyMonkey, så det är alltid bra att jämföra plattformar och priser för att få det bästa erbjudandet för din budget.

Många företag kommer att behöva utforska vad som ännu inte har gjorts angående kreativa marknadsföringsmetoder utanför traditionella metoder. Från Facebook Live till Tiktok Shop, det finns många nya möjligheter för att göra dina marknadsföringsinsatser mer kreativa.

4. Meddelandeplattformar i realtid kommer att vara bra för datainsamling.

Konsumenterna vill ha allt, och de vill ha allt så snabbt som möjligt. Med många marknadsföringsteam har meddelandeplattformar i realtid blivit en utmärkt möjlighet att nå kunder snabbt, direkt och för datainsamling.

Som digitala marknadsförare, ju mer dessa meddelandeplattformar i realtid mognar, desto mer kan de tjäna på det när det kommer till kunddata. De kan nästan bli ett datanav som kan lagra allt du behöver för att förstå mer om din kund än någonsin tidigare.

5. Influencermarknadsföring kommer att fortsätta att växa.

Det är ingen överraskning att influencer-marknadsföring kommer att fortsätta att växa under hela 2023. Från och med nu är det ansvarigt för att få in, i genomsnitt, $5,20 för varje $1 som spenderas på denna typ av marknadsföring.

Det som en gång bara användes av en handfull marknadsförare används nu av nästan alla digitala företag. Vissa influencers inflytande kan generera en stor ROI, antingen genom Tiktok, Instagram, YouTube eller företag som samarbetar med dessa användare.

Företag bör vara försiktiga när de förstår exakt vilken typ av influencers de behöver för sitt varumärke. Marknadsförare kan komma till korta med den här typen av marknadsföring eftersom de har valt fel individer utan någon relevant målgrupp eller räckvidd.

6. Kunder vill ha mer tillfredsställelse när de handlar med varumärken.

Omedelbar tillfredsställelse krävs i en digital värld där kunderna har det mesta av makten. När de handlar online vill de få det de vill ha direkt. Eventuella förseningar eller att behöva vänta kommer att leda till att de går någon annanstans.

Det är därför ett marknadsföringsteam måste tänka proaktivt snarare än att bara reagera när kunder närmar sig med en fråga. Att till exempel ha en användbar kunskapsbas som kunder kan komma åt kan hjälpa till att svara på frågor som kan hindra dem från att köpa.

7. Outsourcing till digitala marknadsföringsbyråer kommer att bli populärt.

Som ett litet eller stort företag, för den delen, är outsourcing fortfarande ett utmärkt sätt att få mer gjort. Inget företag vill hållas tillbaka av möjligheter eftersom de inte har tillräckligt med resurser internt.

Om du behöver mer hjälp med marknadsföring, varför inte lägga ut hjälp av digitala marknadsföringsbyråer? Det här kan vara skillnaden mellan att göra små framsteg under det första året till att göra stora steg i branschen för småföretag och nystartade företag.

Många av dessa digitala marknadsföringsbyråer har också mycket mer kunskap att dela med sig av och implementera i växande trender inom den digitala miljön.

8. Chatbots kommer att finnas på fler webbplatser för användarupplevelse.

Chatbots har blivit mer användbara för marknadsförare och har som sådan blivit en annan investeringskälla. De hjälper småföretag och de som inte är i drift hela dagarna att svara på frågor och komma i kontakt med kunder som kan behöva hjälp utanför arbetstid.

Enligt Drift införlivar många webbplatser nu detta i sin verksamhet, där chatbots är den snabbast växande varumärkeskommunikationskanalen.

Bonustips: 9. Framväxten av maskinöversättning inom flerspråkig innehållsmarknadsföring.

Det mesta av innehållet på nätet är skrivet på engelska, vilket begränsar deras publik. De flesta användare som inte har engelska som modersmål använder onlineöversättningsverktyg, vilket kan översätta ditt innehåll felaktigt och märka fel. På grund av detta ökar flerspråkig innehållsskapande, särskilt med den snabba utvecklingen och tillgängligheten för maskinöversättning (MT). Ett överdrivet beroende av MT kan dock ge samma resultat som onlineöversättningsverktyg. Av denna anledning har maskinöversättning efter redigering, populärt känd som MTPE, varit allmänt tilltalande för digitala marknadsförare eftersom den kombinerar avancerad teknik och infödda översättares kompetens för att producera flerspråkigt innehåll som korrekt förmedlar marknadsföringsbudskapet och undviker marknadsföringsmisstag.

Läs mer om hur du kan få hjälp med din digitala marknadsföring i Eskilstuna.

Jag vill veta mer