Se över ditt hus

Webbanalys

Varför är webbanalys ett bra verktyg för din webbsida? Jo, för merparten av tiden fastnar vi på ett eller flera problem, så kallad problemlösning, eftersom fokuset ofta är för snävt. Detta kan begränsa utvecklingen och kväver ofta kreativiteten.
Vi på FLEXRA tänker mer abstrakt med vår mångåriga branscherfarenhet och hjälper till att hitta det väsentliga i problemen.

Varför?

Det sker ständiga förändringar och uppdateringar på nätet. Vårt surfbeteende och våra krav på webbplatser ser annorlunda ut nu än för bara ett par år sedan. För att kunna möta dessa utmaningar bör du som företagare se över din webbplats och göra nödvändiga förändringar.

Det handlar faktiskt mycket om krav från användare. De vill ha snabb information utan att behöva lägga ner tid på att leta efter saker. En sån enkel sak som ett grönt hänglås till vänster om din url kan avgöra om en besökare vill läsa vidare eller klicka på bakåtknappen.

Vi på FLEXRA kan hjälpa till med att hitta problem på din webbplats och lösa dem åt er så att ni kan fortsätta växa som företag. Mycket av det vi kan hjälpa till med är aldrig något som era besökare kan se men som kan vara avgörande för din webbplats framtid. Ungefär som en husgrund. Inget man ser, men som håller upp ditt hus. Eller i det här fallet – din webbplats

Hur?

Allmänt

Det första vi gör är att ta reda på allmänna saker om webbplatsen. På detta sätt kan vi bättre gå vidare med de nästkommande delarna. Det rör sig om saker som:

  • Felmeddelanden
  • Varningar
  • Vilket webbhotell används
  • Vilket CMS används
  • Vilket tema används

Allmänt

Det första vi gör är att ta reda på allmänna saker om webbplatsen. På detta sätt kan vi bättre gå vidare med de nästkommande delarna. Det rör sig om saker som:

  • Felmeddelanden
  • Varningar
  • Vilket webbhotell används
  • Vilket CMS används
  • Vilket tema används

GDPR

Sedan införandet av den nya lagen i maj 2018 bör alla företag se över sina rutiner gällande integritet för sina användare och besökare. Vi tittar på saker som:

  • Samlar webbplatsen in information om sina besökare?
  • Använder sig webbplatsen av cookies?
  • Finns det någon integritetspolicy?
  • Finns det någon cookiepolicy?

GDPR

Sedan införandet av den nya lagen i maj 2018 bör alla företag se över sina rutiner gällande integritet för sina användare och besökare. Vi tittar på saker som:

  • Samlar webbplatsen in information om sina besökare?
  • Använder sig webbplatsen av cookies?
  • Finns det någon integritetspolicy?
  • Finns det någon cookiepolicy?

SEO

Alla vill hamna högst upp på sökmotorers index. För att detta ska vara möjligt krävs en del arbete, något som många företagare inte har kunskap om eller tid med. Det är här företag som Flexra kommer in i bilden. Vi tittar på saker som:

  • Finns en genomtänkt plan för SEO
  • Används rätt fokusnyckelord på rätt plats
  • På vilket sätt surfar besökare på webbplatsen
  • Finns ert företag på någon social plattform

SEO

Alla vill hamna högst upp på sökmotorers index. För att detta ska vara möjligt krävs en del arbete, något som många företagare inte har kunskap om eller tid med. Det är här företag som Flexra kommer in i bilden. Vi tittar på saker som:

  • Finns en genomtänkt plan för SEO
  • Används rätt fokusnyckelord på rätt plats
  • På vilket sätt surfar besökare på webbplatsen
  • Finns ert företag på någon social plattform

UX/UI

En bra surfupplevelse skapar inte bara ett större förtroende, det bidrar till större köpkraft och ett växande kundunderlag. Här tittar vi på saker som:

  • Är webbplatsen responsiv
  • Är det lätt att hitta det man söker
  • Upplevs sidan svår att surfa på

UX/UI

En bra surfupplevelse skapar inte bara ett större förtroende, det bidrar till större köpkraft och ett växande kundunderlag. Här tittar vi på saker som:

  • Är webbplatsen responsiv
  • Är det lätt att hitta det man söker
  • Upplevs sidan svår att surfa på

Konkurrens

För att kunna bemöta och hitta sin plats på marknaden bör man undersöka sina konkurrenter. Jämför gärna din sida med konkurrenternas, på så sätt kan ditt företag ligga steget före. Här tittar vi på bland annat:

  • Vilka andra företag inom samma branch finns i närområdet?
  • Jämför deras webbplatser med er
  • Prisbilder
  • Tjänster

Konkurrens

För att kunna bemöta och hitta sin plats på marknaden bör man undersöka sina konkurrenter. Jämför gärna din sida med konkurrenternas, på så sätt kan ditt företag ligga steget före. Här tittar vi på bland annat:

  • Vilka andra företag inom samma branch finns i närområdet?
  • Jämför deras webbplatser med er
  • Prisbilder
  • Tjänster

Övrigt

Under denna del kommer vi titta på allt det andra som inte passar in under någon av ovanstående rubriker.

Övrigt

Under denna del kommer vi titta på allt det andra som inte passar in under någon av ovanstående rubriker.