fbpx
FLEXRA logo horizontal white
Blob light yellow to medium yellow

Copywriting

Blob light blue to medium blue
Blob light yellow to medium yellow
Blob light blue to medium blue

Vad är egentligen Copywriting?

Copywriting (eller Copy som många också kallar det) är väldigt målstyrt. Författaren av annonsen eller annan marknadsföringstext vill att läsaren ska vidta en viss åtgärd. Copywriting kan hänvisa till Call To Action (CTA), e-post copy, annonser i sociala medier och allt annat som uppmuntrar användare att köpa eller konvertera.

Målet med copywriting är alltså att få användare att vidta en specifik åtgärd. Du kanske till exempel vill att läsaren ska registrera sig till ditt nyhetsbrev, klicka för att ta reda på mer om en produkt eller flytta dem längs en försäljningstratt. Helst driver varumärkets copy försäljning och konverteringar samtidigt som det skapar meningsfulla upplevelser för sin målgrupp.

Varför är Copywriting viktigt?

Vi fullständigt bombarderas av intryck från sociala medier, tv, radio, poddar och allt annat som försöker få din uppmärksamhet Det är inte kul att försvinna i mediavakuumet. Så frågan är: Spelar copywriting fortfarande någon roll i denna tid av video och podcaster?

Med ett ord: ja.

Här är några av fördelarna som du kan få av att bli bra på att skriva copywriting:

  • Få högre konverteringsfrekvens på nyckelsidor
  • Förbättra struktur och flöde av artiklar
  • Få mer engagemang i inlägg på sociala medier
  • Låt fler dela ditt innehåll
  • Förstå din kunds behov och önskemål

Med andra ord: copywriting kan förbättra nästan alla delar av din marknadsföring.
Detta inkluderar självklart artiklar och försäljningssidor. Men copywriting spelar också in när du skapar:

  • Videoskript
  • Rubriker på blogginlägg
  • Webbsidors metabeskrivningar
  • Uppsökande e-postmeddelanden
  • YouTube-videobeskrivningar
  • Podcastbeskrivningar
  • Intervjufrågor
  • Facebook-inlägg
  • Pressmeddelanden
Copywriting

Copywriting och AI

Sedan GPT-2 först skapade vågor – och rubriker – 2019 som ett AI-verktyg som producerade bra copy, kan det kännas att det kan vara ”för bra för att vara sant”.  AI-copywriting-verktyg har blivit mycket mer tillgängliga för allmänheten. Men se upp – det finns fallgropar med denna typ av innehåll.

För företag som är ivriga att dra nytta av dessa lovande nya verktyg finns det dock en stor hake. En av Googles senaste algoritmuppdateringar, den ”Helpful Content Update” (förkortat HCU) – den senaste i en lång rad uppdateringar som syftar till att belöna genuint värdefullt innehåll och straffa innehåll som skapats helt enkelt för att rankas bra – verkar peka ut AI- skrivet eller automatiserat innehåll som ”ohjälpsamt”.

Googles blogginlägg specificerar att HCU, som började rullas ut i augusti och avslutades i början av september, är ”en del av en bredare ansträngning för att se till att människor ser mer originellt, användbart innehåll skrivet av människor, för människor, i sökresultat”, (betoning) min), och tillägger att webbplatser som använder ”omfattande automatisering för att producera innehåll om många ämnen” kan hamna i Googles ”naughty-list”. Med det menar vi, att innehåll som är klassat som AI-genererat av Google kommer inte att rankas alls. Då blir det svårt att hamna top 5.

Slutsats:
Google kommer alltid att ranka innehåll skapat av mänsklig hand högre än innehåll skapat av AI. Och det är här Flexra kommer in. Vi kan hjälpa ditt företag att sticka ut i mediastormen.

 

Vill du veta mer om Call To Action?

6 Enkla tips till att skriva attraktiv Call To Action 2022

Uppmaningen till handling är ett nyckelelement på en webbsida och fungerar som en vägvisare som låter användaren veta vad hen ska göra härnäst.
Jag vill veta mer
Jag vill veta mer om: *