
Call To Action



Varför är det viktigt med Call To Action?
Uppmaningen till handling (Call To Action, CTA) är ett nyckelelement på en webbsida och fungerar som en vägvisare som låter användaren veta vad han ska göra härnäst. Utan en tydlig CTA kanske användaren inte känner till nästa steg att ta för att köpa en produkt eller registrera sig för ett nyhetsbrev och kommer sannolikt att lämna webbplatsen utan att utföra sin uppgift.
En uppmaning till handling gör det tydligt för potentiella kunder vilken åtgärd de ska vidta härnäst och hjälper till att ta bort friktion när användaren flyttas ner i försäljningstratten. Det kan också finnas flera uppmaningar på en sida om det finns flera önskade åtgärder för användaren att vidta.
Till exempel, om en läsare landar på en bloggartikel och det inte finns någon tydlig uppmaning till handling längst ner i inlägget, är det troligt att läsaren kommer att lämna sidan utan att slutföra några andra uppgifter. Men om det finns en CTA längst ner i inlägget som ber dem att läsa fler artiklar eller att registrera sig för ett nyhetsbrev via e-post, kan det uppmuntra dem att fortsätta interagera med webbplatsen.
Call To Action exempel
- Läs fler artiklar
- Anmäl dig till vårt nyhetsbrev
- Stöd vår sponsor
- Dela på sociala medier
- Komma igång
- Bli Medlem
- Gratis provperiod
- Kontakta försäljning
- Lägg till i kundvagn
- Kolla upp
- Köp nu
- Lägg till i önskelista
Hur skapar man attraktiv Call To Action?
Marknadsförare använder ett antal strategier för att skapa effektiva CTA:er. Nedan är en lista över några vanliga:
- Bra design: De bästa uppmaningarna måste fånga användarens uppmärksamhet, så en ljus knappfärg som står i kontrast till färgen på sidan eller ett e-postmeddelande är en effektiv strategi.
- Hög synlighet: Eftersom uppmaningen bör vara det mest märkbara på sidan, bör teckenstorleken vara tillräckligt stor för att få uppmärksamhet.
- Tydlig fördel: Att ange en tydlig fördel som användaren kommer att få av att slutföra transaktionen är ett effektivt sätt att få dem att klicka.
- Handlingsbar text: En uppmaning till handling, som namnet antyder, är utformad för att tvinga användaren att vidta åtgärder, så en effektiv CTA bör använda handlingsord som ”upptäck”, ”läs mer” och ”köp nu”.
- Kort i längden: En bra uppmaning till handling bör vara en kort fras, inte en mening. De flesta är inte längre än fem till sju ord.
- Känsla av brådska: Användare distraheras lätt på internet, så en stark känsla av brådska som ett tidsbegränsat erbjudande kan hjälpa användarna att vidta åtgärder omedelbart istället för att skjuta upp åtgärder.

A/B tester för att se skillnaderna
Varje publik reagerar olika på olika uppmaningar. Det finns ingen garanti för att en uppmaning till handling kommer att överträffa en annan.
Den övergripande framgången för en uppmaning kan mätas via en omvandlingsfrekvensformel som beräknar antalet klick dividerat med antalet visningar, eller gånger uppmaningen sågs.
För att testa effektiviteten av olika uppmaningar på din webbplats eller landningssida kan du använda en A/B-testplattform som Exempelvis A/B Smartly, Adobe Target eller Optimizely. Detta kommer att eliminera alla gissningar och ge dig datastödd information som hjälper dig att optimera för CTA:er med den högsta konverteringen.
Om du vill veta mer, använd formuläret på denna sida för att kontakta oss, vi hjälper dig.