
Analytics



Vad är Analytics?
Analytics (webbanalys, webbplatsanalys) är mätning och analys av data för att ge en förståelse för användarbeteende på webbsidor.
Analytics-plattformar mäter aktivitet och beteende på en webbplats, till exempel: hur många användare besöker, hur länge de stannar, hur många sidor de besöker, vilka sidor de besöker och om de anländer genom att följa en länk eller inte.
Företag använder webbanalysplattformar för att mäta och jämföra webbplatsens prestanda och för att titta på nyckelprestandaindikatorer som driver deras verksamhet, såsom köpkonverteringsfrekvens.
Varför är Analytics viktigt?
Det finns ett gammalt affärsordspråk att allt som är värt att göra är värt att mäta.
Webbplatsanalys ger insikter och data som kan användas för att skapa en bättre användarupplevelse för webbplatsbesökare.
Att förstå kundernas beteende är också nyckeln till att optimera en webbplats för viktiga konverteringsstatistik.
Webbanalys visar till exempel de mest populära sidorna på din webbplats och de mest populära köpvägarna.
Med webbplatsanalys kan du också exakt spåra effektiviteten av dina marknadsföringskampanjer online för att hjälpa dig att informera framtida ansträngningar.

Hur fungerar analytics?
De flesta analysverktyg ”taggar” sina webbsidor genom att infoga ett JavaScript-utdrag i webbsidans kod.
Med den här taggen räknas analysverktyget varje gång sidan får en besökare eller ett klick på en länk. Taggen kan också samla in annan information som enhet, webbläsare och geografisk plats (via IP-adress).
Webbanalystjänster kan också använda cookies för att spåra enskilda sessioner och för att fastställa upprepade besök från samma webbläsare.
Eftersom vissa användare tar bort cookies och webbläsare har olika begränsningar kring kodavsnitt, kan ingen analysplattform göra anspråk på full noggrannhet i sina data och olika verktyg ger ibland lite olika resultat.
Exempel på Analytics
Det mest populära webbanalysverktyget är Google Analytics, även om det finns många andra på marknaden som erbjuder specialiserad information som realtidsaktivitet eller värmekartläggning.
Följande är några av de mest använda verktygen:
- Google Analytics – det ”standardiserade” webbplatsanalysverktyget, gratis och flitigt använt
- Piwik – en öppen källkodslösning som liknar Googles funktionalitet och ett populärt alternativ som tillåter företag fullt ägande och kontroll över sin data
- Adobe Analytics – mycket anpassningsbar analysplattform (Adobe köpte analysledaren Omniture 2009)
- Kissmetrics – kan nollställa individuellt beteende, d.v.s. kohortanalys, konvertering och retention på segment- eller individnivå
- Mixpanel – avancerad mobil- och webbanalys som mäter åtgärder snarare än sidvisningar
- Parse.ly – erbjuder detaljerad realtidsanalys, speciellt för utgivare
- CrazyEgg – mäter vilka delar av sidan som får mest uppmärksamhet med hjälp av ”heat mapping”
Med ett brett utbud av analysverktyg på marknaden kommer de rätta leverantörerna för ditt företags behov att bero på dina specifika krav. Lyckligtvis integreras Optimizely med de flesta av de ledande plattformarna för att förenkla din dataanalys.