75% av konsumenterna bedömer företagets trovärdighet och pålitlighet från din webbplats.
Dagens besökare är skarpare och mer dömande än någonsin. Och de blir fler och fler, eftersom de generationer som har vuxit upp med internetåtkomst utgör en växande andel av befolkningen.
Tror du att vi sitter och hittar på? En ny studie visar att 97% av konsumenterna undersöker sina inköp online innan de köper något.
Stark och modern webbdesign är avgörande för ditt varumärkes rykte, din försäljning och din framtid.
I den här artikeln framhäver vi webbdesigntrender som tydligt trender under 2019 – men det erbjuder också värde för så många olika företag som möjligt.
Med det sagt, när du utforskar trenderna för 2021, fråga dig vilka trender som kommer att stödja ditt företag.
Kommer implementationen av en specifik trend förändra din online-affärsstrategi?
Matchar en viss trend din varumärkesidentitet?
Svaret kanske du kan läsa dig till här under när vi tittar på webbdesigntrender du bör hålla utkik efter 2019.
Starkt användargränssnitt/användarupplevelse

Människor är smartare online än någonsin tidigare.
Dagens webbanvändare förväntar sig en perfekt online-upplevelse från början till slut.
Och misslyckande att uppfylla den förväntan kan vara potentiellt allvarliga problem för ditt företag.
Tänk dig att du besöker en webbplats och försöker göra ett köp. Men du har svårt att hitta objektet du letar efter. Och utcheckningen är förvirrande.
Skulle du hålla ta dig igenom och genomföra köpet? Eller skulle du ge upp för att du är frustrerad och du vill inte ge dina pengar till det där företaget längre?
Om du är ärlig, skulle du antagligen ge upp.
Och du är inte ensam.
En ny studie från Forrester Research avslöjar att bra UI-design kan öka dina webbkonverteringar med upp till 200%. Enligt studien kan en stark användarupplevelse öka konverteringsgraden med upp till 400%.
Det betyder att dålig UI / UX gör att du tappar mycket potentiell försäljning.
Och om den förvirrande och frustrerande webbplatsen är din … kanske du inte ens inser hur många potentiella kunder som lämnar till följd av dåligt användargränssnitt.
Risken finns att en konsument som inte bryr sig om att slutföra det köp de ville göra inte heller kommer att berätta för dig varför.
Därför kommer användargränssnittet och användarupplevelsedesignen att bli allt viktigare 2019.
En hel del luftighet (white space)
Ren design är inne och visuell röra är ute.
Anledningen är enkel: design med mycket white space är lättare att läsa och navigera.
Om du lämnar mycket white space gör du det också lättare för användaren att rikta fokus till de viktigaste elementen på sidan.
White space är den del av en sida som lämnas tom.
Tekniskt sett behöver den inte ens vara vit – det behöver bara saknas text, grafik eller foton.
Denna trend för att omfamna white space är inte nytt. Men med det fortsatta trycket för att skapa en bättre användarupplevelse och starkare omvandlingar blir white space ännu viktigare i år.
Tänk dig att gå in i ett hus. Varje rum är överflödigt med avancerade möbler, dyrt krims-krams och ställningar med vintagemode.
Kan du njuta av de vackra, avancerade objekten mitt i kaoset?
Tänk dig nu istället att gå in i ett hem med stora öppna utrymmen och varmt, inbjudande ljus – ett hem med flera smakfulla möbler och några utvalda pjäser på display. Mer inbjudande, inte sant? Det finns en anledning att nyproducerade hem präglas av öppna ytor, ljusa färger och mycket ljusinsläpp.

Tiden för överfulla webbplatser är ute.
Att packa ihop för många grafiska element eller för mycket information till ett litet utrymme (oavsett hur mycket värde de erbjuder) daterar din webbplats och gör den mindre funktionell.
När vi nu gått in i 2021 ser vi en fortsatt trend mot mönster som har massor av vitt utrymme.
Specialutformad grafisk design och illustrationer


Skarpa färger känns naturligt hemma på webben.
Datorskärmar kan lättare leverera livlig, mättad färg än vad tryckta medier någonsin kunde.
Och färg är ett av de mest kraftfulla visuella kommunikationsverktyg som finns tillgängliga.
Rätt färg kan förbättra läsbarheten med 40% genom att göra meddelanden lättare att läsa och mer visuellt tilltalande. Färg är en av de första saker som våra hjärnor uppfattar från ett varumärke, så det är ofta det första som får oss intresserade.
Människor har gjort sig en intryck inom 90 sekunder efter deras inledande interaktioner med antingen människor eller produkter. Ca 62-90 procent av bedömningen baseras på färger. Så genomtänkt användning av färger kan inte bara bidra till att dina produkter står ut jämfört med dem från konkurrenter, utan hjälper också till att påverka humör och känslor…
Att välja rätt färger för en webbplats kan göra skillnaden mellan engagerade besökare (och omvandlingar!) Eller otäcka höga avvisningsfrekvenser.
För att inte tala om att varumärkena slåss för att skilja sig från konkurrenter – djärva färgval hjälper dem att göra det.
Dessa skäl, och fler, gör att du kommer att se mer av skarpa färger på webbplatser, då webbdesigners omfamnar trenden 2021.
Färgövergångar (gradienter)
Vi skulle vara slarviga om vi glömde att nämna gradienter. Gradienter verkar gå hand i hand med de skarpa färgerna vi ser på webben.
Faktum är att webbdesignvärlden har kallat gradienter en trend så länge att de är mer av en standard än en trend.
Modern skärmteknik är mästerlig för att utföra färgblandningen som är nödvändig för att göra gradienterna så fantastiska. Men det är inte därför gradienten är så populär i design.
Gradienter ger subtilt visuellt intresse utan att vara upptagna. Det är det som gör dem så bra för att ge en flärd av dynamik till en design utan att ta över från de viktiga sakerna.
Gradienter konkurrerar inte med text.
Och så länge du gör kloka färgval, kommer de inte heller att konkurrera med annan grafik.
När de används skickligt kan gradienter hjälpa till med att locka tittarens fokus till den viktigaste informationen eller uppmaningen till handling på din webbplats.
Du kommer se att skarpa färger och gradienter går framåt i år.
Starkare mobil integration med responsiv design och appar
För varje år som går använder fler användare sin mobil för att få tillgång till internet än från sina bärbara datorer eller datorer.
Mobila enheter är det mest populära sättet att komma åt internet och din webbdesign behöver stödja mobila användare.
Enligt forskning av comscore spenderar mobila användare mer än dubbelt så mycket tid online än sin motsvarighet PC eller MAC-användare.
Behöver du en annan anledning att gör din webbplats responsiv?
Tänk på hur människor söker efter något.
Enligt Google startade över 48% av alla användare sin sökning efter något på en mobilenhet.
Detta faktum är i sig inte en anledning att vara oroad tills du tar i beaktande Google straffar webbplatser som inte är mobilvänliga i sina sökresultat – din webbplats får en sämre SEO-ranking.
Varje företag behöver optimera sin webbplats för mobila enheter.
Underlåtenhet att tillhandahålla en stark mobilanvändarupplevelse avskräcker potentiella kunder.
Därför kommer responsiva design- och mobilappar att fortsätta trenden under 2019.
Responsivitet
Responsiv webbdesign anpassar sig till storleken och formen på enhetsskärmen som används för att visa din webbplats.
Godkänd responsiv design ger en bra användarupplevelse för alla som besöker din webbplats.
I själva verket har responsiv design blivit så genomgripande att smarta företag även utformar responsiva logotyper för att rymma olika skärmstorlekar!
Om din webbplats inte är aktuell, bör 2019 vara det år som ändrar det.
Appar
Mobila appar (kort för “program”) är program som är utformade speciellt för att användas på mobila enheter.
De startade som fristående applikationer för mobila enheter. Men idag arbetar företag hårt för att integrera användarupplevelsen på sina mobila appar med sina primära webbplatser. Kunderna har kommit att förvänta sig denna typ av sömlös integrering.
Vissa företag använder sin webbplats som sin primära plats att erbjuda sina tjänster. Dessa webbapplikationer är inte bara ett nav för information eller till och med bara en onlinebutik. De är komplexa webbplatser med lager av användargränssnitt.
Hemsidor med denna komplexitet kan vara svårt att översätta effektivt för mobila enheter med enbart lyhörd design. Det är där en dedikerad mobilapp kan rädda dagen.
Du kan också förvänta dig att fler och fler företag startar appar som tillåter användare att flytta enkelt från app till hemsida och tillbaka samtidigt som användarens kontoinformation upprätthålls och (självklart) konsekvent visuell varumärkesdesign.
Integrerad video
Har du någonsin kommit på dig själv med att titta på en slumpmässig video på internet bara för att det började spela automatiskt?
Kom igen. Du vet att du har. Varför? Folk älskar video.
Video kan fånga vår uppmärksamhet som ingen annan form av media kan.
Men inte bara det, video kan hjälpa till att öka dina SEO-ranking.
Google mäter hur mycket tid tittare spenderar på din webbsida för att bestämma dess värde. Ju mer tid som spenderas desto bättre är värderingen.
Videor uppmuntra människor att hålla fast och spendera mer tid på din webbplats.
Och därför har video blivit ett strategiskt webbdesignelement.
Initialt lade webbdesigners en välkommen-video högst upp för att uppmuntra tittare att engagera sig.
Idag använder designers noggrant kurerade korta videor eller animationer som integrerade designelement. Dessa inkluderar videohuvuden högst upp på webbplatser och animerade tecken som visar produkten som en del av “hur-gör-man” -sidan.
Dessa små, oväntade videoelement överraskar, glädjer och engagerar tittare, skapar en trevlig användarupplevelse för dem och högre SEO-resultat för ditt företag.
Vi förväntar oss att se fler företag som omfattar smarta sätt att använda video i webbdesign under 2019.
Dynamisk scrollning
Först var scrollning inne.
Webbplatser lades ut med färre, längre textintensiva sidor.
Sedan var scrollning ute.
Webbplatser var utformade för att hålla sidor korta med den viktigaste informationen “ovanför brytpunkten”.
2021 kommer scrollning tillbaka starkt.
Det visar sig att användarna är villiga att scrolla om en webbsida är väl utformad och engagerande.
Den nyaste iterationen av scrollningsdesign är avsiktlig, drar fokus där det behövs och engagerar tittaren.
Dynamisk scrollning är ett nygammalt påhitt. Och vi förväntar oss att se denna trend verkligen komma igång 2019.
I praktiken innebär dynamisk rullning att du utformar din webbplats på ett sätt som gör det uppenbart att det finns mer för tittaren att se under kanten på skärmen.
Detta kan inkludera diagonal grafik som drar ögat nedåt, visuellt skär av en känd form så att du känner dig tvungen att rulla ner för att se den färdiga formen eller, till och med avslöja dolda visuella element och text bakom rörlig rullande grafik.
Resultatet är att det alltid finns ett grafiskt element som helt enkelt inte är synligt, vilket gör att användare kan scrolla ner och utforska.
2021 förväntar vi oss att webbdesigners flyttar tittarna genom sina mönster med oväntade och dimensionell scrollningsdesign.
Avslutningsvis
Att hålla koll på trender kan vara ett bra sätt att hålla fingret på pulsen och hänga med på vart företagen är på väg.
Din webbplats är en kritisk del av ditt varumärke, och när din varumärkes- och marknadsföringsstrategi utvecklas, bör din webbplats utvecklas parallellt.
I princip innebär detta att din webbplats och ditt varumärke bör fungera i tandem. En feljustering kan skada inte bara ditt varumärke utan även dina kunders förtroende.
Men beslutet att införliva en trend i din webbdesign bör alltid avgöra om den här trenden är förnuftig för ditt varumärke.
Specifika trender som skarpa färger eller integrerad video kan vara helt fel för ditt varumärke och din publik. Eller de kan vara det perfekta sättet att engagera dina kunder.
Oavsett vad du väljer, kom ihåg att det finns många miljoner webbplatser online. Det enda sättet att sticka ut är att skapa en webbplats som är unik och annorlunda.