fbpx
FLEXRA logo horizontal white

Trender inom E-handel 2022

Det finns bara en sak som är konstant i detta universum – förändring. E-handel är inget undantag för detta påstående. Det är redan 2019, och nya förändringar håller på att ske inom e-handelsområdet. För att inte halka efter har vi satt ihop en topplista för trender inom E-handel 2019.

Medan inte alla är de senaste e-handelstrenderna i egentlig mening och de flesta av dem har funnits i några år nu, finns det några som kommer att poppa upp i branschen för första gången.

Låt oss fortsätta med vad 2019 har för nyheter att komma med.

Progressiva webbapplikationer (PWA) omformar UX

Det är dags att sudda ut skillnaden mellan e-handelswebbplatser och appar. det är dags för PWA (progressiva webbapplikationer). Det här är den nya standarden för att ta itu med den dubbla verksamheten att fånga din publik på webben och på mobilen. Den har det bästa av båda världar och i nästan inga nackdelar.

Så vi pratar om upp till 10 gånger snabbare laddningstid, offlinefunktioner, pushnotifikationer och mycket mer. Med dessa kan varumärkena uppnå en inbyggd upplevelse samtidigt som behovet av att skapa en separat mobilapp förutom en stationär app avlägsnas. Förhoppningsvis kommer PWA att bli den nya standarden så att dagens aktörer (Android och Apple) kan implementera systemen fullt ut.

Världen skiftar snabbt till PWAs eftersom de är inbyggda och inte har de nackdelar som plattformsapplikationer har.  Det borde du också göra.

 

Säljande videos är e-handelns nya ansikte

Ja, videon var en av de främsta e-handelstrenderna 2018, men stormen, som den skapade för ett tag sedan, fortsätter att störa e-handelsrymden. Avbrottet uppskattas vara mycket starkare än någonsin att videoklipp kommer att locka till sig cirka 80% av den totala webbtrafiken i år.

Varumärken har nu på allvar anammat videor och experimenterar med dem i kortfilmer, animeringar, produktvideor, FAQ och till och med rekommendationer (testimonials), vilket stärker deras varumärkesmeddelande – interaktivt och engagerande. Dessutom visar det sig också att det bidrar till att öka omvandlingsfrekvensen och reducera återkallelser med förhandsgranskningar av engagerande produkter.

Videon är en av de viktigaste nuvarande trenderna i e-handel som du inte har råd att lämna oupptäckt och outforskad. Var kreativ och använd videoklipp för att få kontakt med dina kunder. Experimentera och se hur du kan använda video för att sälja in dina produkter, oavsett publik.

 

Bildsök – en av många trender inom e-handel 2019.

Den här är en game changer i den anpassade e-handelsutvecklingsnischen och e-handelsmarknaden som helhet. Denna trend kommer att särskilja e-handelsapplikationerna som har bildsökande från de som inte har – till sin fördel.

Det är en av de senaste trenderna inom e-handel som kommer att ge användare nya möjligheter. Det kommer att göra det möjligt för användaren att förfina sökningen så mycket som möjligt i motsats till sökordsbaserad sökning där sökresultatet bara är lika exakt som användarens förmåga att beskriva en produkt. Motorns rekommendationer för att visa liknande föremål hjälper även användaren att utnyttja den så eftertraktade “jag-vill-slippa-tänka” -regeln.

Integrera bildsökningsfunktionen till din webb- och mobilapp för att göra sökningen mer användarvänlig och öka sökordsökningen genom att ge användaren ett sammanhang för att göra bättre sökningar.

 

Betala som du vill – Nyare betalningsmetoder som Kryptovaluta ökar

Kontanter vid leverans är numera nästan ett minne blott, och ett spektrum av betalningsmetodsalternativ regerar e-handeln. Bortsett från betalkort och kreditkort, blir användarna nu bekanta med instant layby (ZipPay, Afterpay) och digitala plånböcker som Google Pay, Apple Pay, etc.).

Och det är redan dags att bekanta dig med kryptovaluta (Bitcoin). Den är verkligen en av ett par nya trender inom e-handel 2019.

Alla dessa nya betalningsmetodsalternativ har givit kunden möjlighet att köpa med eller utan en insättning vid den aktuella tidpunkten. De hjälper dem att uppnå omedelbar tillfredsställelse med minimal friktion.

Långa formulär saktar ner konverteringsprocessen; Snabba betalningsmetoder ökar den med mer än 20%.

Bättre interaktion och moderna betalningsmetoder är inte ett val. Det är normen, medan kryptovaluta är ett val som du kanske vill planera för. Vem vet, det kan finnas med i  en lista bland e-handelstrenderna 2020.
Grunden är att introducera dina kunder till en sömlös inköpsprocess.

 

Kärleken till maskinlärande och artificiell intelligens blir djupare

Att skapa mer fokuserade och uppfyllande erfarenheter, liksom mer framgångsrika marknadsföringskampanjer är vad vi pratar om här. Artificiell intelligens samt maskininlärning arbetar mot det.

Både artificiell intelligens och maskininlärning är kraften bakom chattbottar och rekommendationsmotorer. Förutom att du kan automatisera din kundtjänst, blir kundsegmentering enklare och gör att du kan analysera kundbeteende och preferenser för att anpassa dina produkter. Det blir även lättare för dig som företag att erbjuda rekommendationer för en personlig upplevelse.

Ett område inom maskininlärning, som tyvärr inte många företag implementerar, är att identifiera avvikelser i de mängder data som e-handeln får in från kund och försäljning. Bedrägeribekämpning är ett stort och viktigt användningsområde för maskininlärning i e-handel.

Just nu är det dags att bekanta dig med dessa trender inom e-handelsteknologi som kommer att regera framtiden för e-handel. Börja med att lägga till chattbottar och integrera rekommendationsmotorer. I mån av tid, förstås.

 

AR och VR är redo att ändra spelplanen

Förhöjd verklighet (AR) och virtuell verklighet (VR) gör linjen mellan det fysiska och det virtuella suddiga. Detta gör det möjligt för kunderna att utforska produkter som de aldrig tidigare kunnat utan att behöva besöka en fysisk butik.

IKEA har faktiskt tagit den till nästa nivå med sin app som heter Space, som låter dig placera sina möbler i ditt utrymme via VR så att du kan bestämma om det är rätt val och rätt passform.

Medan AR är ganska framskridande och lättare att genomföra av e-handelsföretag, är VR fortfarande i sin uppbyggnadsfas men finner nu gott om användningsfall i resebranschen och fastigheter.

VR kan nu erbjuda en 360-graders teaservy över den plats som kunderna vill besöka. Kunder som tittar på att köpa eller hyra en fastighet kan ha en inblick i egenskaperna utan att behöva vara där personligen. Best Western genomför faktiskt det bra med sin hotellkedja, precis som många företag som säljer fastigheter.

Medan idén är frestande och den här nya e-handelstrenden kanske blir normen snart, är det absolut nödvändigt att redan nu titta på användningsområden för AR och VR för ditt företag.

 

Kundtjänst är bättre automatiserad med chattbottar

Användningen av chattbottar går snabbt uppåt och är på väg till att bli en hörnsten i e-handelsutveckling. Då användarna älskar att lösa ett problem med en enkel chatt, kommer AI till räddning. Det är inte kul att sitta (ofta länge) i telefonsamtal med supportpersonal. Chattbottar löser samma problem på mindre tid och med mycket färre resurser.

Chattbottar, mycket i strid mot tron att de gör kundtjänsten opersonlig, effektiviserar faktiskt arbetet på ett mycket bättre sätt än mänskliga supportpersoner kan. De är fantastiska när det gäller att klura ut det rätta svaret på frågor och klagomål, och också koppla kunderna till rätt människa när det behövs.

Investera i att automatisera din kundtjänst genom chattbottar. De är det bästa sättet att inte bara spara din kunds tid utan också ge en personlig upplevelse.

 

Vill du ha hjälp?

E-handeln har under de senaste åren vuxit oerhört, särskilt med ökningen av antalet mobila enheter (speciellt smartphones). Som trenderna i digitala enheter och användarbeteende förändras, gör också trenderna i e-handel.

Med dessa trender inom e-handel 2019 finns det mycket du som företag kan göra för att locka och behålla dina kunder. Fortsätt läsa på det och fortsätt att experimentera. Vill du ha hjälp med hur du kan implementera något av det vi nämnt här, kontakta oss via formuläret.

Jag vill veta mer