fbpx
FLEXRA logo horizontal white
Blob light yellow to medium yellow

Konvertering och konverteringsgrad

Blob light blue to medium blue
Blob light yellow to medium yellow
Blob light blue to medium blue

Vad är konverteringsgrad?

Konverteringsgrad är antalet konverteringar dividerat med det totala antalet besökare. Till exempel, om en e-handelswebbplats får 200 besökare under en månad och har 50 försäljningar, skulle omvandlingsfrekvensen vara 50 dividerat med 200, eller 25 %.

En konvertering kan referera till vilken önskad åtgärd du vill att användaren ska vidta. Detta kan innefatta allt från ett klick på en knapp till att göra ett köp och bli kund. Webbplatser och appar har ofta flera konverteringsmål, och var och en har sin egen konverteringsfrekvens.

Formel för konverteringsgrad

Totalt antal konverteringar / Totalt antal klick = Konverteringsgrad

Varför din konverteringsgrad är viktig

Med spårning av konverteringsfrekvenser kan du mäta prestandan för dina webbsidor och appar. Genom att förstå hur stor andel av dina användare som fullföljer målen som driver ditt företag kan du mäta framgången för din webbplats eller app och identifiera områden för förbättringar.

Genom att förbättra din omvandlingsfrekvens kan du också få mer försäljning med samma mängd trafik. Om du spenderar 1 000 USD i månaden på annonsering för att få 500 besökare till din webbplats, om du fördubblar din omvandlingsfrekvens fördubblar du i princip värdet av dina annonsutgifter. Du kan sedan skära ned på dina annonsutgifter och få samma fördel som du fick tidigare, eller investera de extra intäkterna i nya annonsprogram.

Hur man ökar sin konverteringsgrad

Processen att identifiera konverteringsmål, beräkna deras konverteringsfrekvens och optimera din webbplats eller app för att förbättra konverteringsfrekvensen kallas konverteringsoptimering eller CRO. CRO görs genom att formulera hypoteser för varför besökare inte konverterar och komma med idéer för att förbättra konverteringar, sedan testa dessa idéer genom en process som kallas A/B-testning, där två versioner av en sida testas mot varandra för att se vilka en presterar bättre.

Genom att kontinuerligt identifiera nya konverteringsmål, identifiera områden där din konverteringsfrekvens kan förbättras och implementera tester av nya funktioner, kan du kontinuerligt förbättra prestandan för din webbplats eller app.

Faktorer som påverkar din konverteringsgrad

  • För få betalningsalternativ
  • Komplexa inloggningsprocesser, till exempel för många formelfält eller klick
  • Olämpliga sökmotorannonsering (SEA) åtgärder: besökare förväntar sig något annat än vad som erbjuds i annonsen
  • Osäker köpprocess, till exempel utan https
  • Tekniska problem med betalningssättet, till exempel en felaktig omdirigering till PayPal
  • Obekvämt placerade knappar
  • Captcha requests
  • Avgiftsbaserade nedladdningar
  • Dåligt vald målsida eller felaktiga kampanjlänkar
  • Bristande förtroendeskapande åtgärder för kunden
  • Långsam laddning av sidan
  • Informationen är inte tillräckligt tydlig vid första anblicken, till exempel angående leverans eller avtryck
  • Grammatiskt och stilmässigt felaktiga texter
  • Oläsbart typsnitt och färg
  • Överbelastad design

Konverteringsgrad och sökmotoroptimering

I grund och botten, ju högre avvisningsfrekvens, desto lägre konverteringsfrekvens. Inom SEO spelar Return-to-SERP-Rate också en viktig roll. En webbplats kan ha mycket trafik, men om besökaren lämnar sidan efter en mycket kort tid och återvänder till SERP:erna kommer konverteringsfrekvensen att sjunka avsevärt.

Om potentiella kunder avbryter produktvalet eller köpprocessen strax före slutet av konverteringen kan det tyda på läckor i försäljningstratten. Med analysverktyg kan dessa läckor framgångsrikt lokaliseras och stängas, och i samband med detta kan kundresan optimeras för att förbättra konverteringsgraden.

I samband med optimering av konverteringsfrekvens tas även hänsyn till vistelsens längd. Dessutom bör en exakt analys av innehåll, laddningshastighet och former för varukorgsprocesser utföras. De senare delarna hör också till underdisciplinen kundvagnsoptimering.

Mobil användarupplevelse och konverteringsgrad

Tillgång, besök och sessioner via mobila enheter ökar ständigt. En butik som inte är mobilanpassad konfronteras alltmer med en försämring av sin konverteringsgrad. Den genomsnittliga mobilkonverteringsfrekvensen för Google Ads inom Googles söknätverk 2018 är 3,48 procent och 0,72 procent i displaynätverket i alla branscher.

Utvärderingar visar att de flesta mobila leads görs via smartphoneaccess. Konverteringsfrekvensen för lead-to-customer är högre för enheter som surfplattor. De viktigaste faktorerna för en framgångsrik försäljningstratt är fortfarande stationära datorer. Den växande, mobila leadsgenereringen är en viktig indikator för att bibehålla eller uppnå konverteringsmål i framtiden.

Woocommerce logo
Magento logo
Prestashop logo
Jag vill veta mer
Jag vill veta mer om: *