
Grafiskt material



Vad är grafiskt material?
Grafiskt material består av skapandet av visuella kompositioner för att lösa problem och kommunicera idéer genom typografi, bildspråk, färg och form. Det finns flera olika sätt att göra det på, och det är därför det finns flera typer av grafisk design, var och en med sitt eget specialiseringsområde.
8 typer av grafiskt material
- Visuell identitet genom grafisk design
- Marknadsföring & reklam
- Användargränssnitt
- Publikation
- Förpackning
- Rörliga bilder
- Miljömässig grafisk design
- Konst och illustration
Det vi på Flexra gör mest är Visuell identitet och Marknadsföring. Dessa innebär bland annat:
Visuell identitet genom grafisk design
Ett varumärke är en relation mellan ett företag eller en organisation och dess publik. En varumärkesidentitet är hur organisationen kommunicerar sin personlighet, ton och väsen, samt minnen, känslor och upplevelser. Grafisk design för visuell identitet är exakt det: de visuella delarna av varumärkesidentitet som fungerar som ansiktet utåt för ett varumärke, allt för att kommunicera dessa immateriella egenskaper genom bild, form och färg.
Identitet genom logotyper
Marknadsföring och reklam - är det samma sak?
När de flesta människor tänker på grafiskt material eller grafisk design, tänker de på design skapad för marknadsföring och reklam.
Företag är beroende av framgångsrika marknadsföringsinsatser för att kunna utnyttja sin målgrupps beslutsprocess. Bra marknadsföring engagerar människor baserat på de önskemål, behov, medvetenhet och tillfredsställelse de har om en produkt, tjänst eller varumärke. Eftersom människor alltid kommer att tycka att visuellt innehåll är mer engagerande, hjälper grafisk design organisationer att marknadsföra och kommunicera mer effektivt.
Marknadsdesigners samarbetar med företagsägare, direktörer, chefer eller marknadsföringsproffs för att skapa tillgångar för marknadsföringsstrategier. De kan arbeta ensamma eller som en del av ett internt eller kreativt team. Designers kan specialisera sig på en specifik typ av media (till exempel fordonsinpackningar eller tidningsannonser) eller skapa ett brett sortiment av säkerheter för tryckta, digitala och mer. Även om den traditionellt är printcentrerad har denna typ av design vuxit till att omfatta fler digitala tillgångar, särskilt för användning i innehållsmarknadsföring och digital reklam på till exempel sociala medier.