
E-handel



E-handel driver försäljningen
Idag är människor ständigt mobila. Om ditt företag säljer produkter eller tillhandahåller tjänster är det viktigt att du har en e-handelsstrategi och håller koll på de aktuella trenderna.
Flexra hjälper till att implementera e-handelslösningar till företag från ERP till Webb. Att integrera med andra system är ett av digitaliseringens fokusområden för att inte skapa merarbete och ännu mer administration.
Vår expertis inom digitalisering tillsammans med er verksamhetskunskap skapar rätt förutsättningar för att du ska kunna driva din e-handel med stor framgång. Vi tillhandahåller allt ifrån projektledare till seniora webbutvcklare till SEO strateger.
Saker att tänka på innan uppstarten av en webbshop
Som webbutvecklare vill vi hjälpa våra kunder. Då kunder kommer till din e-handelssida är de där för en enda anledning: Att handla. Vi vill göra det så lätt som möjligt för kunden att handla och för dig att tjäna pengar. Därför kan vi dela upp vår uppgift i fem steg:
1. Responsivitet
Visste du att ungefär hälften av alla som är inne på din webbshop använder mobil? Jo, det är sant. Därför är det viktigt att din sida är anpassad för allt ifrån desktop till surfplatta till mobil.
2. Låt vem som helst handla
Företag vill gärna att kunder skapar ett konto på sidan. Det fungerar väldigt bra om det är återkommande kunder. Då är det bekvämt för dem att ha sina uppgifter sparade. Men alla vill inte ha det så.
Det bästa sättet är att kunna göra ett gästköp utan att behöva skapa ett konto. Då kan man istället lägga in registrering på kassasidan och kunden kan registrera sig där om de vill.
3. Sökfunktion
En sökfunktion är viktig i en webbshop, speciellt om du har många produkter. Till skillnad från en blogg, så vill du att dina kunder skall hitta det de söker så snabbt som möjligt. Ju längre tid det tar för dem att hitta det de söker, desto mindre är chansen att de faktiskt köper något.
4. Säkerhet
Att ha hög säkerhet på sin e-handelssida är naturligtvis grundläggande. SSL-certifikat är idag i princip ett måste. Det är väldigt viktigt att kunden känner att de kan lämna ut uppgifter som namn, adress och kreditkortsnummer till ett företag. De behöver veta att informationen de skickar är krypterad.
Dessutom behöver du ett så kallat PCI Compliance på din webbshop om du vill kunna ta emot kreditkortsuppgifter
5. Sidhastighet
Ingen vill surfa runt i en webbshop som går sakta. Som vi tidigare nämnt så förlorar du kunder på att de inte snabbt hittar vad de vill. Hur du kan snabba upp din sida kan du läsa mer om här.


