Lyckade CTA-knappar

Vad är den sak du vill att besökare ska göra på din webbplats?

Köpa din produkt. För detta behövs lyckade CTA-knappar.

Det är ingen hemlighet att en ökande försäljning är en högsta prioritet för alla marknadsförare. Men hur vi ökar försäljningen är en helt annan historia.

Det finns en miljon olika strategier för hur du ökar försäljningen, men oavsett vilken strategi du går med, beror mycket på din CTA.

Vilket meddelande använder du i din CTA för att få besökare att vidta åtgärder och köpa din produkt?

Vi har tittat på några tips till lyckade cta-knappar.

Det finns många sidor som konverterar potentiella kunder utan att använda testimonials. Här är ett exempel från Join.Me.

Och den här från ServiceMax har inga bilder alls.

Men det finns något som alla dessa sidor har gemensamt – något som om de inte hade det skulle de aldrig konvertera ens en enda person.

Vet du vad det är?

De har alla en Call-to-Action-knapp. Det är det enda elementet som en landningssida efter klick kan existera utan. Ingen CTA-knapp – inget sätt att konvertera. Och om du inte tar tid att skapa en effektiv (t ex med en generell CTA som “Skicka”) kan du lika gärna kasta in handduken.

Här är några tips som kan få din webbplats att konvertera potentiella kunder till betalande kunder.

Lyckade CTA-knappar skrivs i första person

Detta tips har att göra med att ändra något som kallas “possessiva pronomen” på dina knappar. Du kanske inte känner igen uttrycket, men du kommer så snart vi visar dem i aktion.

På svenska finns det många olika possessiva pronomen: min, mina, din, dina, hans, hennes, dess, vår och deras för att ta några exempel.

I copywriting lär vi oss att det mest kraftfulla ordet du kan inkludera i ditt skrivande är “du” på grund av dess förmåga att få läsaren att känna sig som om du talar till dem direkt. Så många gånger används dess possessiva form på call-to-action knappar, som den här till exempel.

Alternativ B, som är i första person, genererade ett lyft på 24 procent med 98 procent förtroende. Naturligtvis eliminerade alternativ B också telefonnumret (utan negativ inverkan på verksamheten) och introducerar ett mer förmånsfokuserat språk.

Att skriva på detta sätt hjälper dina potentiella kunder att visualisera den åtgärd de ska ta. Så när du skriver för din målsida, adressera din läsare som “du”, men i din knapp, ge dem en lätt knuff mot omvandling genom att använda “mig” eller “mitt” istället.

Hitta den perfekta färgen

Ahh, den oändliga debatten: vilken färg ger den högsta omvandlingsfrekvensen?

Låt oss titta på tips för lyckade cta-knappar och jämföra rött och grönt, två av de mest populära färgerna för CTA-knappar.

Om du frågar Hubspot, kommer de att berätta för dig röd slår grönt. Men om du ringer upp folket på Heinz, kommer de troligen att säga att gröna trumfar röda.

Så vad är sanningen?

Sanningen är att det inte finns någon “bästa” färg för knappar. Ott Niggulis sammanställde ett riktigt underhållande inlägg om hela debatten. I slutändan är det här slutsatsen du bör hämta från det:

Color usage does matter, sometimes a lot. But saying that one color converts better than another is simply stupid. There is no universal best color. What works on one site, doesn’t necessarily work on another.

Visual hierarchy matters and making your call to actions stand out matters. So “green vs red” is not so much about the color, but “does the important stuff stand out enough” and if not, how can we improve the situation.

Vi har tidigare nämnt hur färgpsykologi kan hjälpa till att lyfta omvandlingar. Och det kan göra det med en mycket stor marginal.

Men när du bestämmer dig för en knappfärg, tänk mindre på att komma in i användarens huvud med hjälp av färgpsykologiska tänkbara trick och mer om att din knapp sticker ut så att de vet exakt var de behöver klicka för att konvertera.

Ta Skype till exempel.

 

 

När man går in på sidan vet man direkt vad som är klickbart och vad som händer om jag klickar på knappen.

Om din sidas färgschema är blått och vitt, gör inte din knapp blå (inte ens en annan nyans av den). Om din sidas färgschema är lila och grönt, välj något som rött eller gult för att få det att stå ut.

Det finns ingen universell “bästa” knappfärg. Det enda sättet att ta reda på vilket som är bäst för dig är att testa, testa, testa.

Gör din text resultatorienterad

Om jag till exempel är en konverteringsfrekvensoptimerare, istället för att säga något som “Jag optimerar klientens klick till målsidor”, skulle jag säga “Jag optimerar klientens klick till målsidor, vilket ger en regelbunden ökning av konverteringar med 7%.”

Om jag är en kontorist som hade till uppgift att skapa en ny metod för arkivering av kundkontrakt, istället för att säga “Utvecklad ny arkiveringsmetod” skulle jag säga “Utvecklad ny arkivmetod som sparade företaget 5 000 dollar per år.”

Och om jag är en CTA-knapp som försöker övertyga människor om att ladda ner en e-bok om optimering efter landningssidans omvandling, kommer jag inte att säga “Ladda ner e-bok.” Jag ska säga “Visa mig hur man får skyhöga omvandlingar “eller” Lär mig hur jag kan öka min konverteringsfrekvens. ”

Fokusera inte på vad utsikterna måste göra för att hävda ditt erbjudande, fokusera på vad de kommer att få ut av det när de gör det.

CTA som börjar med ord som “Köp”, “Beställ”, “Klicka”, “Registrera” fokuserar sig på vad du måste bli av med. Hitta på alternativ som börjar med “Få” hjälper dig att fokusera på att svara på potentiella kunders mest viktiga fråga, “Vad kan jag vinna på detta?”

Utnyttja kraftfulla ord

Eftersom vi människor är giriga, är vi lata och vi är billiga. Ju tidigare du förstår det, desto bättre knappar skapar du.

Vi vill vara rikare, snyggare och i form – vi vill vara så nu, och vi vill att lösningen ska vara gratis.

Det är viktigt att komma ihåg detta när du skapar lyckade CTA-knappar.

Utnyttja människors lathet:

Betona ord som ger ett snabbt resultat. Använd sådana som: nu, idag, snabbt, enkelt, bekvämt, sömlöst.

Exempel: “Avsluta min kamp med viktminskning nu!”

Utnyttja människors girighet:

Vad kommer hända och hur hjälper det mig om jag klickar på denna CTA-knapp? Använd ord som förmedlar en förhöjd status: rikare, smartare, snyggare, vackrare, lyckligare, slankare och starkare.

Exempel: “Skicka mig paketet för ett vitare leende!”

Vädja till människors sparsamhet:

Använd ord som: gratis, prisvärd, utan kostnad, billigt, till det låga priset av, för bara …

Exempel: “Visa mig hur jag kan få fylligare hår utan kostnad!”

När du är frestad att använda ett tråkigt, vardagligt ord eller fras som en CTA som “Lär dig att investera” ersätt den med ett starkare verb med mer action och vädja till de tre saker som vi nämnde ovan. “Lär dig att investera” blir en mer kraftfull CTA som “Upptäck hemligheten till obegränsad rikedom.”

Vilket skulle du hellre klicka på?

Glöm uttrycket “vyn”

Du har hela din knapp utformad – övertygande cta-fras, en vacker färg och du är redo att placera den på din landningssida för att få klick …

Men var?

Under rubriken? Bredvid formuläret? Ovanför rubriken?

Många människor är rädda för att om deras CTA-knapp inte är omedelbart inom vyn, kommer den inte att klickas. Och det antagandet kunde inte vara mer felaktigt.

Anledningen till att Neil Patel teoretiserar är den mängd forskning som har gått in för att bekräfta förekomsten av “vyn” – den del av en sida som syns på skärmen innan du rullar ner.

Men forskning har visat att om din sida är tvingande nog, spelar det ingen roll om din uppmaning är högst upp på din sida eller längst ner. Användarna kommer att hitta sin väg dit.

Om din produkt eller tjänst är komplicerad, och det kräver en längre och mer omfattande sida, stressa inte med att försöka korta ner innehållet. Om det är välskrivet läser de det. Med orden av legendarisk annonsör Howard Luck Gossage:

The real fact of the matter is that nobody reads ads. People read what interests them, and sometimes it’s an ad.

Gör så att din CTA-knapp faktiskt ser ut som en knapp

Uttrycket “om det ser ut som en anka, simmar som en anka, och kvackar som en anka, så är det förmodligen en anka” är vida känt.

Men det är inte alltid fallet när det gäller knappar med knapptryckning.

Här är några tips för att se till att dina knappar alltid ser bra ut:

  • Använd en kant som omger knappen så att du inte hamnar med en klump på sidan.
  • Prova att skapa en 3D-effekt som gör att din knapp ser ut som att den “svävar” på sidan, redo att tryckas.
  • Skugga toppen och kanterna på dina knappar.

Faktum är att om du vill att dina potentiella kunder ska klicka på din knapp måste de först inse att det verkligen är en knapp.

Bygg lyckade CTA-knappar – gör dem så bra som de kan bli

Kom ihåg: utan en korrekt utformad knapp är din målsida potentiellt dömd att misslyckas.

Använd dessa tips för att börja skapa bättre CTA-knappar än någonsin, och släpp dem på din målsida.

Läs gärna mer om hur en bra call-to-action kan påverka din försäljning här.