4 strategier 2021 för sociala medier som tar ditt företag till nästa nivå

  • Varumärken som samarbetar med kunder via sociala medier får 20-40% mer intäkter per kund i förhållande till företag som inte gör det.
  • 80% av människor föredrar att titta på en live video snarare än att läsa ett blogginlägg.

I den uppkopplade världen vi lever i är det ingen hemlighet att det inte är någon enkel uppgift att stå ut som ett e-handelsvarumärke. Trots svårigheterna finns det en handfull beprövade taktiker som hjälper dig att skära igenom bullret över den fullsatta online-marknaden. En av dessa metoder är att helt ansluta sig till sociala medier.

Enligt Constant Contact får varumärken som samarbetar med kunder via sociala medier faktiskt 20-40% mer intäkter per kund i förhållande till företag som inte gör det. Från Facebook annonsering till utnyttjande av live video till samarbete med Instagram Influencers är fördelarna för din e-handelsplattform stora. Problemet ligger dock i att veta var du ska börja.

Låt oss titta på fyra effektiva sociala mediestrategier som ditt företag kan använda för att ta din e-handel till nästa nivå.

1. Maximera din påverkan med Facebook Pixel

När det gäller den digitala marknadsföringsvärlden är det några knep som är mer effektiva än andra.
Ett av dom är Retargeting.

Retargeting är helt enkelt att placera annonser och andra medier framför individer som tidigare har vidtagit åtgärder inom din försäljningstratt. Detta innehåll uppmuntrar vanligtvis dem att slutföra sitt köp, prenumerera på ditt nyhetsbrev eller andra uppmaningar för att ta dem längre ner i tratten.

Enligt SalesForce tar det i den bullriga tid vi lever i allt från sex till åtta beröringspunkter för att skapa en försäljning. Med datapunkter som dessa är det svårt att förneka kraften i retargeting. Den enskilt största möjligheten att genomföra retargeting är med Facebooks spårningspixel. Oavsett om du vill engagera en besökare som rullade ner hela hemsidan, en som klickade igenom men snabbt lämnade webbplatsen eller något annat helt, gör Facebook Pixel det möjligt. Dessutom är Facebook Pixel kompatibel till nästan varje e-handelsplattform.

“För att säkerställa att du fångar upp relevant information i din online försäljningstratt är det viktigt att veta vilken del eller innehåll som fick en besökare att köpa din produkt eller välja att inte göra det.

För att komma igång med Facebook Pixel för din e-handelsbutik, rekommenderas det att lägga till följande anpassade kategorier till din webbplats när pixeln har installerats:

  • Visa innehåll
  • Lägg till i kundvagn
  • Starta kassan
  • Genomföra köp

Som ett resultat kommer du att kunna dela upp dessa grupper i anpassade målgrupper, vilket gör det enkelt för dig.

Alla dessa beröringspunkter representerar avgörande faser i försäljningstratten, vilket gör det viktigt att behandla var och en av dessa målgrupper annorlunda i motsats till att prata med dem alla på samma sätt. I e-handel är personifiering nyckeln till långsiktig framgång.

6 tips till ett effektivt nyhetsbrev responsiv design

2. Håll det kort

En sak måste vi vara tydliga med. Med tanke på antalet e-postmeddelanden som den genomsnittliga personen får varje dag (inklusive skräppost) måste dina meddelanden stå ut. Du bör alltid tänka på att de flesta människor idag inte har mycket tid på att kontrollera e-postmeddelanden. I allmänhet lägger de bara några sekunder på att läsa ämnesraden i ett e-postmeddelande för att få en uppfattning om vad det innehållet kan vara. Så om det inte är tillräckligt relevant för dem är den stora möjligheten att de bara lägger den i papperskorgen eller skräppostmappen.

3. Sätt läsaren i fokus

Tänk efter före. Har du en vän som har de bästa berättelserna och alla bara älskar att lyssna på dem? Tänk på ditt nyhetsbrev som interagerar med ditt företags bästa vänner. Varje månad fångar du upp alla roliga och intressanta saker som hände under den perioden. Precis som du skulle göra med dina verkliga bästa vänner. Om ditt månatliga e-postmeddelande ser ut som ett nyhetsbrev men inte har värdefullt och pedagogiskt innehåll, tjänar det inte riktigt sitt syfte.

Något av det intressanta innehållet som du kan inkludera i ett nyhetsbrev är relevanta blogginlägg, tips / handlingsprogram / handledning, branschnyheter, kommande evenemang / datum att komma ihåg, recensioner, infografik / webbseminarier som en del av utbildningsinnehållet och mer engagerande innehåll som UGC, företagsfoton / videor etc.

När du använder bilder, se till att de kompletterar informationen du ger ut. Människor är visuella varelser och ofta minns vi mer vad vi ser än vad vi läser. Men det betyder inte att du ska kasta in någon bild eller en video bara för att fylla i ditt nyhetsbrev med lite innehåll. Innehållet som ingår måste utarbetas och tjäna sitt syfte och det är att ytterligare förklara eller visa vad du pratar om i den textuella delen av ett nyhetsbrev.

4. Tryck inte för hårt på försäljning

Det är oerhört viktigt att du inte behandlar ditt nyhetsbrev som en försäljningskanal och ständigt pressar erbjudanden och specialpriser på dina prenumeranter. Det är ett säkert sätt att förlora dem. Det innebär att om människor älskar att bli informerade om försäljning bör detta aldrig bli ett fokus i ditt nyhetsbrev.

Den typen av e-postmeddelanden bör vara exakt det. Inte betecknad som nyhetsbrev. Som vi redan sa, förväntar dina abonnenter värdefullt innehåll från ditt nyhetsbrev. Och de kommer lätt att bli uttråkade av ständig promombombning.

Så om du råkar ha en viss kampanj, nämn den i en kort och enkel mening med en länk bifogad för mer information. De som vill veta mer klickar på den och hittar informationen enkelt. Andra som inte är intresserade av din “försäljning” för tillfället kommer inte att få en enda mening i slutet av ett intressant nyhetsbrev.

4. Bygg en relation

Som vi redan sagt, bör ett nyhetsbrev vara en form av en digital vänskap med ditt varumärkes följare. Så om du investerar din tid på att skapa ett värdefullt nyhetsbrev bör du säkert få något i gengäld ut ur det.

För att leda en del av dina nyhetsbrevsprenumeranter till din webb, se till att organisera layouten så tydlig och rak som möjligt.

Vad betyder det?

Använd listor, skärmdumpar, ordna text i innehållsblock och inkludera alltid Call-to-action-knappar som “Läs mer” eller “Titta på videon” för att uppmuntra användare att klicka och gå till din webb. Så, använd ditt nyhetsbrev klokt och bygg upp en stark relation med din publik. Ge tillräckligt med information för dem att söka mer på din blogg, webbsida eller sociala mediekonton.

6 tips till ett effektivt nyhetsbrev call-to-action knappar

5. Var konsekvent och tydlig

Vi kan inte tillräckligt betona hur viktigt det är att vara konsekvent. Det är verkligen ett av huvudattributen för framgång, så naturligtvis innebär det att skapa ett framgångsrikt nyhetsbrev också. Om du berättar för dina prenumeranter att de kommer att få ditt nyhetsbrev varje månad, håll dig fast vid det!

Människor älskar att se fram emot något. Varför skulle inte det något kunna vara ditt nyhetsbrev? Enligt Nielsen Norman Group sa ”69 procent av användarna att de ser fram emot att få åtminstone ett nyhetsbrev, och de flesta användare sa att ett nyhetsbrev hade blivit en del av deras rutin. Mycket få andra marknadsföringsinsatser kan göra anspråk på denna grad av inköp av kunder. ”

6. Släpp med nåd

Nej, vi pratar inte om din relationsstatus här. Enligt Nielsen Norman Group är det största misstag som företag gör när de skapar ett nyhetsbrev att dölja avregistreringsknappen eller göra processen med att avsluta prenumerationen för komplicerad. Om en person inte är intresserad av ditt nyhetsbrevsinnehåll och inte vill ta emot det längre, borde de kunna göra det enkelt.

Ett nyhetsbrev är avsett för dem, och bara dem som verkligen är intresserade av ditt företag och ditt arbetsområde. Att påtvinga innehåll på någon som inte vill se det ger dig inga resultat (det liknar telemarketing). Det kan bara vara kontraproduktivt och driva personen längre bort från ditt företag. Eller som det ofta slutar, flytta ditt nyhetsbrev till skräppostmappen.