Digitala marknadsföringstrender 2019

 

De grundläggande principerna om marknadsföring finns fortfarande kvar. Kanalen eller metoden för leverans av ditt budskap innehåller nu en hel omfattning av SEO-optimering, kundförvärv, retention, engagemang, pay-per-click, sociala medier, sökannonsering och mycket mer.

Företag som rör sig snabbt fortsätter att få fler kunder och högre vinster medan de som rör sig långsamt halkar efter.

Och om du läser den här guiden är du förmodligen redo att ta ditt företags marknadsföring till nästa nivå. Så här är några trender och innovationer att hålla utkik efter eller börja tillämpa i år:

1. Artificiell Intelligens kommer att bli lite för bra på att profilera köpare

Artificiell intelligens kommer definitivt att dra sin vikt i marknadsföringsvärlden i år, då AI nu driver kundsegmentering, omdirigering, push-meddelanden, klickspårning, och så vidare – i en gränslös kombination av möjligheter. AI skapar till och med innehåll nu!

Hur du implementerar AI i jobbet med din digitala marknadsföringsportfölj beror på dina mål och dina kanaler. Men om du inte redan arbetar med digitala marknadsföringsteam och partners som känner till och utnyttjar AI i sina marknadsföringsinformations- och leveranssystem, halkar du efter.

Enligt en studie från Blueshift använder 28% av marknadsförare AI för produktrekommendationer och 26% använder den för kampanjoptimering.

Två viktiga frågor om AI och dess framtid ställda till marknadsförare:

Vilka marknadsföringsmål använder du AI till?

Vilka planer har du för användandet av AI i din marknadsföring inom de närmsta 12 månaderna?

Men hur hjälper artificiell intelligens företag att uppnå tillväxtmål? Ett av de viktigaste sätten är genom personanpassning.

Företag kan nu anpassa sin marknadsföring till varje ledning för att göra dem från en marknadsföringskvalificerad ledare (MQL) till en säljkvalificerad ledare (SQL).

I en marknadsundersökning av IDC i samarbete med Criteo tror 67% av marknadsförare att AI för närvarande levererar personliga rubriker och reklamkopiering medan 66% tror att det levererar personliga annonseringsdesignformat och initierar personlig reklamannonsering.

64% tror också att det kommer att finnas personliga annonser i realtid och optimerad meddelandeinriktning senast 2020.

2. Chatbottar

Människor är sociala djur. Och en del av interaktionen med andra människor är att ha en röst och att höras. Det är därför sociala medier som Facebook och LinkedIn är så populära.

Men det är inte alltid konstant interagerande på sociala medier som gör att du kan komma närmare dina kunder – du kan installera en chatbot på din webbplats för att interagera med besökare på deras villkor.

Med förbättringen av artificiell intelligens genom åren har chatbots förbättrats genom att ha möjlighet att hålla en grundläggande konversation med besökare och svara på de flesta frågor som en levande mänsklig representant skulle.

Även om många webbplatser har erbjudit chattsupportsystem med riktiga människor i andra änden i flera år, har systemet fortfarande inte varit robust eftersom kunder fortfarande upplever långa väntetider.

En chatbot är billigare än en kundsupportperson eftersom det inte behöver bemannas och det kan svara på besökarnas frågor nästan omedelbart.

Ett exempel

Ett företag som heter Leadpages installerade en chatbot av Drift på sin hemsida med målet att omedelbart svara på frågor utan att använda en riktig person.

Efter en tid var chatbotten inställd på att hälsa på besökare som enbart ökade antalet månatliga konversationer från 310 till 1 168 – en ökning med 267%. Leadpages såg även en 36% generell ökning av deras konverteringar från användningen av chatbots.

Ett annat exempel är SJ:s motsvarighet i USA, företaget Amtrak. De använder sin “Ask Julie” bot för att hjälpa resenärer boka biljetter på deras hemsida och köpa sina biljetter för dessa resor.

Genom att använda Ask Julie hjälpte Amtrak att spara 1 miljon dollar i kundservicekostnader på ett år och de genererade 30% mer intäkter per bokning och fick 25% fler bokningar med Julie.

Med den kontinuerliga förbättringen av artificiell intelligens kommer chatbots också att förbättras.

3. Omnichannel-marknadsföring

Konsumenterna är nu mer sofistikerade än någonsin och hittar sin information genom många kanaler. Först introducerades flerkanalig marknadsföring för att möjliggöra utsikter att kommunicera med företag via olika kanaler.

Potentiella kunder kan upptäcka ditt företag via Twitter, Facebook-annonser eller om tittar in i din alldeles verkliga butik. E-post abonnenter kan kommunicera via e-post och webbplatsbesökare kan kommunicera genom chatt eller kommentarer.

Men trots att flerkanalsmarknadsföring var ett steg framåt från enkelkanalsmarknadsföring, löste det inte konsumenternas problem.

Därför ger omnichannel-marknadsföring en bättre upplevelse för dina kunder eftersom det ger en sömlös och konsekvent kommunikationsprocess till potentiella kunder över alla kanaler.

Källa: Multichannelmerchant

Varför Omnichannel

Omnichannel handlar inte längre om att maximera kanalers effektivitet. Det sätter kunden i centrum av strategin. Omnichannel-målet är att leverera konsekventa och sömlösa upplevelser för kunden att bättre engagera sig och konvertera honom eller henne. De levererade digitala erfarenhetsförväntningarna är höga, oavsett den valda kanalen är som kundens framsteg genom sin resa i nuläget och sitt behov. Exempelvis bör en agent/kontorist i en fysisk butik ha viktig information om alla tidigare interaktioner redo vid samspel med kunden.

Du kan till exempel börja interagera med en kund på ett socialt nätverk och fortsätter sedan genom din SEO-rankning och så småningom via e-post. Så småningom får du utsikterna på telefonen som blir en försäljningskvalificerad ledare.

Huvudsyftet med omnichannel-marknadsföring är att du ska kunna hålla reda på prospektens interaktioner trots att de interagerar med dig via olika kanaler. I sin tur kommer dina kunder att bli imponerade av att du uppmärksammar detaljerna om dina tidigare interaktioner och att du verkligen bryr dig.

För att genomföra omnichannel-marknadsföring för ditt företag, hitta ett CRM-program (Customer Relationship Management) som hjälper dig att hålla reda på dina samspel med kunder på olika plattformar.

Det här hjälper dig att flytta dina potentiella kunder effektivt via försäljningstratten även när de kommunicerar på många kanaler.

4. Accelerated Mobile Pages (AMP) och PWA

Sökmotorer genererar en stor mängd trafik, särskilt på Google. Och ungefär 60% av söktrafiken på Google kommer från mobila enheter. När en webbplats laddningstid ökar, ökar även avvisningsfrekvensen vilket kan leda till en lägre rankning på Google.

Detta behov av snabbhet ledde till det AMP-projekt som initierades av Google. AMP-sidor laddas på mindre än 0,5 sekunder, vilket ger en lägre avvisningsfrekvens för din sida.

Även om Google inte har listat AMP som en rankingfaktor, är den lägre avvisningsfrekvensen som ett resultat av att använda AMP ett positivt tecken. För närvarande finns det över 4 miljarder AMP-sidor på webben.

Progressive Web Apps (PWA) finns som en mellanliggande länk mellan din normala mobilanpassade webbplats och en native app.

Dessutom erbjuder PWA fördelarna med en mobil webbplats och en inbyggd app utan deras nackdelar.

Fördelar med PWA på din webbplats är:
  • Snabbare laddningstid: Webbplatsbesökare vill ha en snabb webbplats och PWA laddas snabbare än din genomsnittliga mobilanpassade webbplats. Och snabbare än en traditionell mobil native app. Snabbare belastningstider är något som Google älskar att se, vilket förbättrar din SEO-synlighet.
  • Bättre webbupplevelse: En PWA ger användarna en bättre upplevelse än genom en förenklad mobilwebbplats som kanske inte har alla funktioner som de letar efter.
  • Inget behov av nedladdning av användare: Användarna kan ha alla funktioner i din inbyggda app utan att behöva ladda ner din app i appbutiken eller konkurrera med andra appar.
  • Eliminerar apputvecklingskostnader: Att bygga en app kräver mycket pengar och tid. Genom att bygga en enda PWA kan användare på vilken typ av operativsystem som helst ha samma bild utan att behöva gå igenom den hela tiden och krångel med apputveckling.
  • Användare kan skapa en genväg på sin smartphone: Utan att ladda ner en app kan användarna skapa en genväg via sin mobila webbläsare som gör det möjligt för dem att komma åt din webbplats enkelt och effektivt. Den stöder också pushnotifikationer för att hålla besökarna uppdaterade.

AMP tillåter din webbplats att göra snabba och kan förbättra din webbplatsrankning på Googles sökningar, medan PWA eliminerar den höga kostnaden för att bygga en mobilapp och ger samma stora upplevelse för besökare på din mobila webbplats.

Med tanke på ökad mobilanvändning … är det en kraft att räkna med som inte ser ut att lämna oss inom någon snar framtid. Intäkterna för annonser på sociala media förväntas stiga från 620 miljarder kr till 860 Miljarder kr i år, och det mesta av denna tillväxt drivs av mobila utgifter.

Under det kommande året kommer vi att se mer utgifter, optimerad mobilvideo, grafiska upplevelser och stor annonskampanjhantering inom social media. För att precis som annonser på sökmotorer, kräver sociala medier ett engagemang och mycket experimenterande för att bli lönsamma. Men när du får rätt mix blir den en av dina mest tillförlitliga tillväxtkanaler.

5. Automatisering inom e-post och marknadsföring

E-post har varit ett populärt verktyg under en lång tid, men e-post för 15 år sedan skiljer sig från vad det är nu.

Vad är den största skillnaden? Personalisering – nyckeln till att kunderna spenderar mer.

Nu kan företag skicka olika e-postmeddelanden till olika abonnenter baserat på deras intressen, vilket vanligtvis bestäms av innehållet de engagerar sig i.

Personalisering gör e-post effektivare. Personalisering är dock inte bara tillämplig på e-post, det gäller alla dina marknadsföringsinsatser.

Den nya konsumentskyddslagen GDPR som nyligen trätt i kraft har säkerställt att de personer som tar emot dina e-postmeddelanden vill ta emot dem genom att de tackat ja till din marknadsföringskommunikation. Även om det lägger till några extra lager för att nå människor, betyder det att du nu skickar e-post till de personer som ligger närmast din slutkund. Dessa är de engagerade och glada konsumenterna, folk som sannolikt kommer att köpa och köpa igen.

För att förbättra din e-postkommunikation, börja återanvända den som en källa till kunder och ett verktyg för kundengagemang. Använd den för att uppmuntra lärande och beteenden närmast associerade med de stora köparna i din databas eller e-postlista.

6. Video

Med plattformar som Netflix, YouTube, Amazon Prime Video, Facebook Live, är video en stor trend på nätet som fortsätter att växa.
Traditionellt innehåll som folk var tvungna att se på sin tv tidigare är nu tillgängligt på fingerlängds avstånd via smartphones.

Eftersom konsumenter spenderar mer tid på sina smartphones till att titta på videor, förväntas annonsörer att spendera drygt 180 miljarder kr på livevideo i år, upp från 18 miljarder kr 2015.

Här är några anledningar till att livevideo är så attraktiv och förväntas växa:
  • Det är äkta: i vissa fall kan redigering ta originaliteten ur det och smarta konsumenter vet att de bara visas vad verksamheten vill att du ska se. Men med livevideo kan tittarna se när de händer och det finns ingen känsla av någon “falskhet”.
  • Det är billigare: Att redigera videor och andra produktionskostnader kan äta i din marknadsföringsbudget genom tid och arbete. Med en livevideo är ditt enda behov en kamera och internetanslutning. Det har i princip alla idag i sin telefon.
  • Det aktiverar FOMO (Fear Of Missing Out): Med en uppladdad video kan sociala medier-användare alltid komma tillbaka för att titta på den. För en livevideo däremot finns det lite spänning just eftersom den är live.
Det finns många sätt att använda livevideor för ditt företag. Ett par är:
  • Hålla en branschhändelse: När ditt företag håller i en branschhändelse kan det vara ett tillfälle att etablera ditt rykte i din bransch till kunder och potentiella kunder genom att spela in det när det händer.
  • Produktlansering: Detta är ett sätt att lägga till glamour till din produktlansering. Du kan skapa mer medvetenhet om din produkt och tittarna kan se demonstrationen av hur man använder den.

Förutom livevideoklipp finns det många andra sätt att använda video för ditt företag. Många webbplatsbesök föredrar idag att titta på videor för att läsa en text eftersom det är lättare att visualisera begreppen.

Med videoversioner av ditt skriftliga innehåll får du möjlighet att nå en bredare publik och när du anser att YouTube är näst största sökmotorn, skapar den många möjligheter du kan generera för ditt företag.

7. Augmented Reality eller Virtual Reality

Hur kraftfull skulle din marknadsföring att vara om dina kunder kan testa din produkt redan nu innan de åtar sig något? Du kan eliminera den största delen av risken potentiella kunder tar när de bestämmer sig för att köpa din produkt för första gången.

Att använda augmented/virtuell verklighet för att släppa din produkt säkerställer att det inte finns någon risk för dina kunders del och visar att du befinner dig i framkant av utvecklingen.

Här är en uppdelning mellan de två:

Augmented reality inför objekten i en verklig miljö. Detta gör det möjligt för människor att lägga till ett objekt i en miljö och se hur det kommer att se ut när objektet ingår i den.

Virtual Reality skapar en helt ny miljö som en individ kan uppleva och förutom att använda den i spel kan företag också använda den för marknadsföring.

En av de mest populära tillämpningarna av Augmented Reality är från vårt eget IKEA.

Med IKEAs Augmented Reality-app kan individer som vill köpa en möbel se hur den passar in i det utrymme de vill möblera. Appen fick 8,5 miljoner nedladdningar och många potentiella köpare.

För att ge människor en glimt av hur det är att köra i sin nya SUV, använde Volvo Google Cardboard för att ta användarna med på en virtuell tur bland bergen i lyxmodellen av Volvo XC90. Hur trevligt är det inte att köra sin bil innan du faktiskt måste köra den?

Som du märker ligger Sverige i framkant i utvecklingen av AR och VR. Vem vet, kanske står ditt företag på tur?

8. Inbyggd annonsering

Människor utsätts dagligen för många annonser.

Men de flesta vill inte ha uppenbar försäljning eller känna att en produkt tvingas på en. I vissa fall får webbplatsbesökare popup-annonser som stör deras användarupplevelse.

Det frustrerar användaren när annonser gör det svårt att se en webbsida i fred, vilket är en av anledningarna till att antalet installerade annonsblockerare har ökat under åren.

Eftersom dina potentiella kunder redan använder annonsblockerare, är det enklare att få fram ditt meddelande genom inbyggd annonsering.

Huvudkärnan i inbyggda annonser är att de inte ska se ut som annonser. Och i de flesta fall skulle en inbyggd annons misstas som normalt innehåll på en sida om det inte är märkt som en annons.

Det populäraste sättet som inbyggda annonser används är på sociala medier där användarna är mest mottagliga.

9. Användarproducerat innehåll

Ett av de bästa sätten att marknadsföra din produkt är att visa dina potentiella kunder hur dina nuvarande kunder använder den.

Det finns två fördelar att användarproducerat innehåll har över de flesta andra marknadsföringskanaler som är tillgängliga för ett företag:

  • Det övertygar potentiella kunder: Med användarproducerat innehåll marknadsför dina nuvarande kunder dina produkter åt dig. Det är som en mun-till-mun-kampanj. Dina kunder har inget att vinna, men en känsla av tillhörighet.
  • Det är gratis: Du behöver inte spendera pengar på denna typ av marknadsföring. Och det är mer effektivt än de flesta av de marknadsföringskanaler du använder. Faktum är att dess största lockelse är att det är gratis.

9. Event och upplevelser

De kan verka som enstaka blippar på din marknadsföringsradar, men verkliga händelser där människor kan nätverka, fira och umgås är faktiskt bränsle för dina digitala marknadsföringsinsatser.

Generation Y (även kallade millennials), som nu har en köpkraft som aldrig förr, har återupplivat vinylen och ökat tillväxten i försäljningen 12 gånger. Denna generation växte upp i en virtuell värld, men som vuxna spenderar de väldigt mycket pengar på fysiska föremål och verkliga erfarenheter.

Så när varumärken väljer att locka till sig en yngre, mer sval marknad, förgrenar de sig ut i den verkliga världen, inte bara den virtuella. Pop-upbutiker med kända varumärkesupplevelser, festivaler, lokala evenemang stora som små. Ett unikt, färgstarkt, påtagligt, minnesvärt sätt som kunder kan interagera på med dina produkter – det är framtidens våg.

Sammanfattning

2019 är ett digitalt marknadsföringsår att se fram emot. Med dessa nya trender finns det tillräckligt med sätt att locka fler kunder till ditt företag och tillfredsställa dem. Det finns dock mycket arbete att göra för att hålla sig före marknadsföringskurvan 2019:

  • Massor av innehåll håller sig flytande tack vare Googles algoritmförändringar.
  • Planering och installation för att dra nytta av AI för marknadsföring
  • Återupplevelser och återanvändning av e-post som ett verktyg för växande
  • Omtänksam positionering för att dra nytta av potentialen i pushnotifikationer

… listan fortsätter och fortsätter.

Även med stora team på plats är det bra att ha ett företag som är expert på SEO i ditt hörn och hålla ett öga på “the big picture”. Om du behöver en betrodd besättning av experter som hjälper dig att granska dina marknadsförings- och SEO-planer för 2019, kan Flexra Consulting hjälpa dig.