7 skäl till varför ditt företag behöver en mobilapp

En av de moderna digitala miljöernas nyckelfunktioner är att vara flerkanalig. Att etablera en effektiv närvaro i de kanaler som ger kontakt med potentiella kunder blir en viktig affärsutmaning.

Mobilappar anses vara ett av de mest kraftfulla verktygen för att kontakta målgrupper när det gäller affärer. Nästan alla vuxna i världen har en smartphone och denna marknad fortsätter att växa. Det är ett tyngre argument för varför du bör fokusera på mobilteknologi.

Tänker du fortfarande på om du vill skapa en mobilapp? I den här artikeln bestämde vi oss för att ge dig 7 skäl till varför ditt företag behöver en mobilapp.

1. Ökad försäljning

Detta är en ny kanal genom vilken du kan öka företagets vinst. Det kan vara en betydande ökning beroende på hur stor publiken är.

Med marknadsföring, rabatt och bonus push-aviseringar kan du motivera kunderna att köpa från dig. Du kan direkt kontakta alla användare som har installerat din app. Till exempel kan ett företag skicka ett specialerbjudande till kunder som är i närheten av deras butik eller kontor med hjälp av geolokaliseringsteknologi offline.

En annan fördel med en app är förmågan att göra mobila betalningar, vars popularitet växer snabbt. Människor vill inte längre spendera tid på att handla, eftersom samma saker kan köpas med en smartphone medan de tar en kopp kaffe hemma.

2. Kundunderlag

Du kan skapa relationer med dina kunder oavsett var de är i världen. En person behöver inte komma ihåg din webbadress eller hänvisa till en sökmotor, som på en webbplats, eftersom appen redan är installerad på deras enhet. Beroende på funktionalitet kan man till och med använda den utan tillgång till Internet.

Varje ny användare som installerar din mobilapp kommer in i ditt informationsutrymme. Därför är det värt att använda olika metoder för att öka antalet installationer; till exempel kan du erbjuda bonusar och rabatter i gengäld.

Kombinationen av “webbplats + mobilapp” ger en dubbel utdelning för företaget. Företagets internetresurs lockar kundernas uppmärksamhet tack vare sökmotorer, och när en besökare går in i smartphoneprogrammet via webbplatsen kan företaget arbeta med mer riktad kommunikation med hen.

3. Marknadsförings- och kommunikationskanaler

Mobilappar kan med framgång användas för att locka uppmärksamhet till varumärket genom olika marknadsföringskampanjer. På ett sådant sätt utvidgar du den potentiella kunden och utvecklar förtroendeförhållanden med dem.

Faktum är: att lansera din egen app är ett reklamsteg eftersom det låter dig använda andra marknadsföringsverktyg. Du kan till exempel publicera nyheter om relevanta resurser eller skicka ut pressmeddelanden.

Särskilt värdefullt i detta sammanhang är möjligheten att få feedback från användare. Du kan till exempel köra enkäter, genomföra undersökningar, göra det möjligt för användare att rapportera fel och så vidare.

 

4. Optimera din affärsprocess

Du kan skapa en app för de anställdas interaktioner i teamet, såväl som att övervaka och hantera alla processer, utbyta filer och data och till exempel sammanställa viss statistik. Mobilappar kan effektivt användas för organisering och automatisering av flera affärsuppgifter.

Att skapa produkter riktade uteslutande för användning inom företaget är helt vanligt. På detta sätt kan du till exempel säkerställa oavbruten interaktion mellan anställda, oavsett deras nuvarande platser.

5. Ökad kundlojalitet

Genom att göra det möjligt för kunder att boka bord, beställa mat eller betala för sin beställning med appen på sin smartphone får företaget ett kraftfullt verktyg för att öka lojaliteten. Integrera lojalitetsprogram i mobilappen och dela användbara kampanjer, rabatter eller bonusar med kunderna.

Du kan dra full nytta av anpassningsverktygen genom att skicka pushmeddelanden om nya kampanjer och rabatter. Du kan erbjuda användare som har installerat appen tillgång till exklusiva erbjudanden och speciella bonusar.

 

Om människor vill få ytterligare information om ditt företag, eller produkter och tjänster som du erbjuder, kan de alltid göra det dygnet runt via mobilappen. Konstant interaktion ökar lojaliteten och i sin tur stimulerar en god lojalitetsnivå försäljningen.

6. En källa till användbar analys

Genom att använda en mobilapp kan du samla in mycket användbar information för vidare analys. Till exempel kan du lära dig vilka produkter dina kunder köper mest. Förutom hur mycket tid de spenderar på appen. Eller till och med, vilka funktioner är de mest använda och vilka är de minst populära?

Genom att spåra hur människor interagerar med din app kan du förstå hur du kan förbättra den för att ge dem en bättre användarupplevelse. Att förstå dina kunder är nyckeln till framgång i alla affärsnischer.

Du kan få information om besökarnas geolokalisering, demografiska data, information om intressen och annan intressant statistik som du kan använda och dra nytta av.

7. Konkurrensfördelar

Inte alla företag drar full nytta av potentialen på sina egna webbplatser, än mindre deras mobilappar. Vissa företag har dem inte ens, eftersom de av någon anledning anser att de är onödiga! Konkurrensen inom detta område är fortfarande låg och det bör definitivt utnyttjas.

Om du lyckas vara bland de första att börja använda mobilappar som ett marknadsförings- och försäljningsverktyg kan du med säkerhet stärka din position för framtiden. I dagens mycket konkurrenskraftiga värld är det nödvändigt att ta så många möjligheter du kan för att utbilda om ditt varumärke och öka ditt erkännande.

Låt oss summera

Mobilappar kan ge många fördelar för nästan alla företag. Om du fortfarande inte är säker på om du behöver en mobilapp hoppas vi att argumenten i den här artikeln hjälper dig att fatta rätt beslut.

Det viktigaste att komma ihåg är att alla produkter eller verktyg måste lösa specifika problem och bidra till företagets utveckling. Med detta i åtanke är det nödvändigt att planera arbetet och sammanställa en lista med nödvändiga funktioner för en framtida app.

Varje företag bör sträva efter utveckling såväl som att hålla sig anpassad till de nyaste teknologierna och svara på innovationer som kan göra det mer effektivt. Att skapa en mobilapp kan effektivt hjälpa till att uppnå dessa mål.

Om du är intresserad av att få hjälp att utveckla en mobilapp till ditt företag, kontakta oss så kan vi träffas.