Om du lyckades kliva över det första stora hindret och få folk att prenumerera på ditt nyhetsbrev, vill du säkert inte få dem att fly undan med ditt tråkiga eller alltför påträngande nyhetsbrevsinnehåll. Här följer 6 tips till ett effektivt nyhetsbrev för att engagera dina kunder och bygga relationer.
Om en person gillade din produkt / tjänst tillräckligt för att klicka “ja” i ditt prenumerationsbrev, bör du “belöna” honom / henne med något mervärde som de kan dra nytta av. Så, hur skapar du ett nyhetsbrev via e-post som kommer att vara effektivt och hjälpa dig att uppnå bättre affärsresultat?
Tänk på ett nyhetsbrev som en digital publikation som företaget skickar ut till sin lista med prenumeranter. Temat för ditt nyhetsbrev kan variera. De kan inkludera allt innehåll som du tror kan skapa intresse bland personer på din prenumerationslista.
1. Mobile first
Pew Research Center rapporterar att fler numera äger smartphones än en stationär eller bärbar dator och att människor spenderar betydligt mer tid på sina mobila enheter.
De flesta plattformar för e-postdesign har nu ett brett utbud av mobiloptimerade mallar. Det är meningsfullt att överväga hur layouten kommer att se ut på den minsta skärmen och börja där.
Enkel kolumndesign och något större teckensnitt är en säker satsning. På så sätt kan du att säkerställa att människor enkelt kan se hela meddelandets bredd på vilken smartphone som helst.

2. Håll det kort
En sak måste vi vara tydliga med. Med tanke på antalet e-postmeddelanden som den genomsnittliga personen får varje dag (inklusive skräppost) måste dina meddelanden stå ut. Du bör alltid tänka på att de flesta människor idag inte har mycket tid på att kontrollera e-postmeddelanden. I allmänhet lägger de bara några sekunder på att läsa ämnesraden i ett e-postmeddelande för att få en uppfattning om vad det innehållet kan vara. Så om det inte är tillräckligt relevant för dem är den stora möjligheten att de bara lägger den i papperskorgen eller skräppostmappen.
3. Sätt läsaren i fokus
Tänk efter före. Har du en vän som har de bästa berättelserna och alla bara älskar att lyssna på dem? Tänk på ditt nyhetsbrev som interagerar med ditt företags bästa vänner. Varje månad fångar du upp alla roliga och intressanta saker som hände under den perioden. Precis som du skulle göra med dina verkliga bästa vänner. Om ditt månatliga e-postmeddelande ser ut som ett nyhetsbrev men inte har värdefullt och pedagogiskt innehåll, tjänar det inte riktigt sitt syfte.
Något av det intressanta innehållet som du kan inkludera i ett nyhetsbrev är relevanta blogginlägg, tips / handlingsprogram / handledning, branschnyheter, kommande evenemang / datum att komma ihåg, recensioner, infografik / webbseminarier som en del av utbildningsinnehållet och mer engagerande innehåll som UGC, företagsfoton / videor etc.
När du använder bilder, se till att de kompletterar informationen du ger ut. Människor är visuella varelser och ofta minns vi mer vad vi ser än vad vi läser. Men det betyder inte att du ska kasta in någon bild eller en video bara för att fylla i ditt nyhetsbrev med lite innehåll. Innehållet som ingår måste utarbetas och tjäna sitt syfte och det är att ytterligare förklara eller visa vad du pratar om i den textuella delen av ett nyhetsbrev.
4. Tryck inte för hårt på försäljning
Det är oerhört viktigt att du inte behandlar ditt nyhetsbrev som en försäljningskanal och ständigt pressar erbjudanden och specialpriser på dina prenumeranter. Det är ett säkert sätt att förlora dem. Det innebär att om människor älskar att bli informerade om försäljning bör detta aldrig bli ett fokus i ditt nyhetsbrev.
Den typen av e-postmeddelanden bör vara exakt det. Inte betecknad som nyhetsbrev. Som vi redan sa, förväntar dina abonnenter värdefullt innehåll från ditt nyhetsbrev. Och de kommer lätt att bli uttråkade av ständig promombombning.
Så om du råkar ha en viss kampanj, nämn den i en kort och enkel mening med en länk bifogad för mer information. De som vill veta mer klickar på den och hittar informationen enkelt. Andra som inte är intresserade av din “försäljning” för tillfället kommer inte att få en enda mening i slutet av ett intressant nyhetsbrev.
4. Bygg en relation
Som vi redan sagt, bör ett nyhetsbrev vara en form av en digital vänskap med ditt varumärkes följare. Så om du investerar din tid på att skapa ett värdefullt nyhetsbrev bör du säkert få något i gengäld ut ur det.
För att leda en del av dina nyhetsbrevsprenumeranter till din webb, se till att organisera layouten så tydlig och rak som möjligt.
Vad betyder det?
Använd listor, skärmdumpar, ordna text i innehållsblock och inkludera alltid Call-to-action-knappar som “Läs mer” eller “Titta på videon” för att uppmuntra användare att klicka och gå till din webb. Så, använd ditt nyhetsbrev klokt och bygg upp en stark relation med din publik. Ge tillräckligt med information för dem att söka mer på din blogg, webbsida eller sociala mediekonton.

5. Var konsekvent och tydlig
Vi kan inte tillräckligt betona hur viktigt det är att vara konsekvent. Det är verkligen ett av huvudattributen för framgång, så naturligtvis innebär det att skapa ett framgångsrikt nyhetsbrev också. Om du berättar för dina prenumeranter att de kommer att få ditt nyhetsbrev varje månad, håll dig fast vid det!
Människor älskar att se fram emot något. Varför skulle inte det något kunna vara ditt nyhetsbrev? Enligt Nielsen Norman Group sa ”69 procent av användarna att de ser fram emot att få åtminstone ett nyhetsbrev, och de flesta användare sa att ett nyhetsbrev hade blivit en del av deras rutin. Mycket få andra marknadsföringsinsatser kan göra anspråk på denna grad av inköp av kunder. ”
6. Släpp med nåd
Nej, vi pratar inte om din relationsstatus här. Enligt Nielsen Norman Group är det största misstag som företag gör när de skapar ett nyhetsbrev att dölja avregistreringsknappen eller göra processen med att avsluta prenumerationen för komplicerad. Om en person inte är intresserad av ditt nyhetsbrevsinnehåll och inte vill ta emot det längre, borde de kunna göra det enkelt.
Ett nyhetsbrev är avsett för dem, och bara dem som verkligen är intresserade av ditt företag och ditt arbetsområde. Att påtvinga innehåll på någon som inte vill se det ger dig inga resultat (det liknar telemarketing). Det kan bara vara kontraproduktivt och driva personen längre bort från ditt företag. Eller som det ofta slutar, flytta ditt nyhetsbrev till skräppostmappen.